Cicit

r.

modlący się Żyd

W Midraszu jest napisane o tym, jak Mojżesz zwrócił się do Haszem z pytaniem: po co Żydom była dana Tora, przecież żyjemy w materialnym świecie. Otoczeni rozmaitymi udogodnieniami, osiągnięciami cywilizacyjnymi, jak również pogrążeni w codzienne problemy życiowe, z łatwością możemy oddalić się od tego, co nakazał im B-g. Stwórca wówczas odpowiedział :”Ustanowię micwę o cicit – patrząc na nie, naród Izraela będzie pamiętał o nakazach B-skich, będzie pamiętał o micwach – będzie pamiętał o tym, że B-g wybrał ten naród pośród narodów Świata i podarował mu Torę.

Cicit, to są frędzle z naturalnego włókna (len, wełna) przymocowane do specjalnego rodzaju koszuli (prostokątna chusta z otworem na głowę) noszonej przez mężczyzn na co dzień, zwanej też talit katan/tałes kutn lub też przywiązane do czterech rogów chusty modlitewnej (talit), zakładanej przez mężczyzn na głowę i ramiona w czasie modlitwy.

Gematria, czyli znaczenie liczbowe, słowa „cicit” - ציצית równa się liczbie 600. Każdy frędzel to: osiem nici oraz pięć supłów, razem jest cztery frędzle – sumując te liczby, liczba gematrii razem wynosi 613 (600+8+5) – właśnie tyle micw zawiera Tora

W parszy „Szlach” zawarta jest micwa o noszeniu cicit (Księga Bamidbar, rozdz. 15:37-41). Micwa noszenia cicit jest ściśle związana poprzez modlitwę Szema z trzema innymi przykazaniami: odmawiania modlitwy Szema, mocowania mezuzy na framudze drzwi domu i zakładania tefilin.

Przy zakładaniu cicit (talit katan) odmawia się błogosławieństwo:

Baruch Ata Haszem, Elokejnu Melech haolam, Aszer kidszanu bemicwotaw, weciwanu al micwat cicit.

Błogosławionyś Ty, Haszem, Bóg Nasz, Król świata, który uświęcił nas swoimi przykazaniami i dał nam przykazanie (noszenia) cicit.

Przy zakładaniu tałesu mówi się:

Baruch Ata Haszem, Elokejnu Melech haolam, Aszer kidszanu bemicwotaw, weciwanu lehit'atef bacicit.

Błogosławionyś Ty, Haszem, Bóg Nasz, Król świata, który uświęcił nas swoimi przykazaniami i nakazał nam okrywać się (okryciem z) cicit.