Jak przygotować wspaniałą kolację sederową na Pesach

r.

Tej nocy, w którą opuściliśmy Egipt, nasze rodziny zasiadły wspólnie do posiłku z macy i gorzkich ziół, opowiadając z zapałem swoim dzieciom o szeroko rozwartych oczach o obietnicy, jaką złożyli swoim praojcom i o tym, jak miało dojść do jej realizacji. I wówczas, o północy rozpoczęło się wyzwolenie

Dziś, ponad trzy tysiąclecia później my, wnuczęta już po kilka tysięcy razy zbieraliśmy to samo jedzenie i opowiadaliśmy tą samą historię w oczekiwaniu na wyzwolenie jeszcze bardziej znamienite – od bolów głowy, od świata materialnego, od marazmu duchowego, od brutalnego, nieczystego świata.

Cóż – za pierwszym razem dało to oczekiwany skutek.

Skrypt

Skrypt opisujący Seder wraz z pełnym instruktażem dotyczącym tego, co jest potrzebne, zawarte jest w księdze o nazwie Hagada. Warto upewnić się, że posiadamy Hagadę tradycyjną. Chodzi przecież o nawiązanie do doświadczeń wielu pokoleń, o przekroczenie granic czasu i przestrzeni.

Szczegóły Hagady zostały stworzone przez mędrców biegłych w tajnikach Kabały. Drobne niuanse, trywializmy – wszystko to ukrywało pod swoim znaczeniem głębszy sens – niektóre z tych znaczeń udało się już uchwycić – inne – wciąż czekają na odkrywców. 

Osoby

Chodzi o Was. Hagada to nie sport dla widowni. Doświadczenie odczuwamy my sami. Zasadniczo, Hagada zwraca się do czterech rodzajów uczestników:

1.   Mądre dziecko zawsze stara się zrozumieć wszystko na coraz większych poziomach głębi.

2.  Dziecko o niestałym kręgosłupie moralnym odczuwa potrzebę, aby do wszystkiego je przekonywać.

3.  Dziecko proste wszystko przyjmuje z ekscytacją i jest zachwycone przeżywanym doświadczeniem.

4. Dziecko ciekawskie potrzebuje ciekawych historii i zabaw, w celu podtrzymania zainteresowania przeżywanym doświadczeniem

5. Rabin wspominał także o piątym dziecku – tym, którego nie ma z nami, ponieważ nie wie ono o istnieniu Sederu. Gdy opuściliśmy Egipt, staliśmy się ludem jednolitym, ludźmi odpowiedzialnymi względem siebie nawzajem. Zatem, jeżeli znacie jakiekolwiek osoby tego rodzaju, wciągnijcie go i dajcie mu odczuć to, kogo jest potomkiem.

Dzieci odgrywają w Sederze najważniejszą rolę. Staramy się jak tylko możemy, aby nie poszły one spać i skupiały swoją uwagę na święcie tak długo, jak jest to możliwe. Od nich również uczymy się zachwytu, zaciekawienia i zestrojenia się z pięknem naszej wspólnej spuścizny.

Rytuały

Najważniejsze punkty Sederu, których nie wolno pominąć to:

Wszystko rozpoczyna się po zmierzchu. Około 40 minut od momentu zapalenia świec

Cztery Kielichy Wina (w tym Kidusz) W czterech momentach w Hagadzie, kielich jest opuszczany. Upewnijcie się, że każdy upije przynajmniej cztery łyki za każdym razem. Jeżeli nie wolno wam degustować wina, można je zastąpić sokiem z winogron – ale najlepiej jest wówczas dodać odrobiny wina – dla samego smaku.

Opowiadanie historii Podążając za wskazówkami zawartymi w Hagadzie, przeczytaj opowieść na głos, dokładnie tak, jak została tam zamieszczona. Czytanie można podzielić na fragmenty i przekazywać je kolejnym osobom przy stole, albo wszyscy mogą czytać naraz. Nie należy stronić od własnych przypowieści i anegdot, które zbiera się w ciągu życia. Niektóre rodziny podtrzymują uwagę dzieci (i gości) korzystając z rekwizytów takich jak plastikowe żaby, przedmiotów rzekomo pochodzących z czasów Faraona oraz biletów lotniczych wydawanych na koszt Proroka Eliasza.

Spożywanie Macy Kolejna rzecz zawarta w Hagadzie. Upewnij się, że każdy zjadł przynajmniej jeden placek (shmura) macy

Gorzkie Zioła Aby pamiętać o goryczy niewolnictwa, zjadamy sałatę rzymską, chrzan albo inne gorzkie zioło. Robimy to dwukrotnie: Po raz pierwszy zaraz po zjedzeniu macy i raz w formie kanapki z macą.

Kończenie posiłku dużym kawałkiem Macy Potem nie należy nic jeść. Pierwszej nocy najlepiej zakończyć posiłek przed północą.

Odmówienie modlitwy dziękczynnej za posiłek oraz Hallel (Pieśni Pochwalnych) Spełniane są dwa ostatnie kielichy wina.

Śpiewanie piosenek i  opowiadanie anegdot przez resztę nocy. Historii się nie opowiada – historią się delektuje. Każda potrawa, którą się spożywa lub napój, który wypijamy pozwalają nam odczuć częściowo doświadczenie Exodusu.

Gorzkie Zioła = Niewola,

Maca = Wyzwolenie,

Wino = Wolność