Szoftim

r.

Parsza Szoftim – Księga Dwarim - (דברים) - Księga Powtórzonego Prawa, 16:18 - 21:9

Szoftim (שֹׁפְטִים — w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego “sędziowie”, jest pierwszym wyrazem w tej Parszy).  Parsza Szoftim jest 48-ą w cotygodniowego czytania Tory w cyklu rocznym oraz piątą w Księdze Dwarim (Księdze Powtórzonego Prawa). Tekst Parszy składa się z 5’590 Hebrajskich liter, 1’523 Hebrajskich słów.

„Wyznacz sobie sędziów i strażników prawa dla każdego z twoich plemion i we wszystkich twoich miastach…. Wyznacz doświadczonych sędziów, aby sądzili lud sądem sprawiedliwym. Nie naginaj wyroku, nie będą stronniczy i nie daj się przekupić, bo przekupstwo zaślepia oczy mądrych i  wypacza sprawiedliwość. Za sprawiedliwością podążaj….” (Dwarim, 16:18-20)

Krótki opis Parszy Szoftim

Mojżesz oświadcza narodowi Izraela, iż według nakazu Haszem, wyznaczy sędziów oraz urzędników sądowych we wszystkich miastach, gdzie osiedlą się Izraelici na Ziemi Świętej.

"Przez sprawiedliwość, dążenie do sprawiedliwości... " - przestrzega przed przekupstwem i nepotyzmem. Wszelkie naruszenia prawa powinny być dokładnie zbadane, a zeznania świadków  dokładnie sprawdzone. Co najmniej dwóch świadków powinno być, by zapadł wyrok i kara się odbyła.

W każdym pokoleniu, mówi Mojżesz, będzie nauczyciel, którego obowiązkiem jest interpretacja i wyjaśnienie Prawa: "Według nauk, które przekażą tobie, a przez prawo, które ustanowią,  postępować powinieneś. Nie odstępuj od tego, co ci powiedzą, ani w prawo, ani w lewo."

Parsza Szoftim zawiera również zakazy dotyczące bałwochwalstwa oraz wróżb, ustawy dotyczące powołania króla oraz jego obowiązków, jak również wskazówki budowy miast-schronisk, które by służyły schronieniem dla osób, winnych niezamierzonego zabójstwa.

Parsza Szoftim zawiera również szereg ustaw dotyczących prowadzenia wojen: zwolnienie ze służby tego, kto dopiero założył rodzinę: ożenił się lub zbudował dom lub zasadził winnicę, lub też jest lękliwy i "nieśmiałego serca"; konieczność zaproponowania ugody, rozwiązań pokojowych przed zaatakowaniem miasta; zakaz bezmyślnego niszczenia mienia, czego przykładem jest zakaz wycinania drzew owocowych podczas oblężenia (w tym kontekście brzmią znane słowa z Tory: "Człowiek – drzewem polnym"

Na zakończenie Parszy Szoftim następuje nakaz o Eglah Arufah - specjalne procedury postępowania, gdy zostanie znalezione porzucone w polu ciało zamordowanego przez nieznanego mordercę. Wówczas władze starszyzn miasta, położonego najbliżej miejsca, gdzie ciało zostało odnalezione, składają ofiarę z jałówki celem odkupienia, co podkreśla odpowiedzialnośćwspólnotyi jej przywódców, nie tylko za swoje czyny zwykłe,ale także za to, czemu mogli zapobiec.

Kolejność czytania Parszy Szoftim w cyklu tygodniowym:

  • Pierwsze czytanie — Dwarim 16:18 – 17:13
  • Drugie czytanie – Dwarim   17:13 – 20
  • Trzecie czytanie – Dwarim 18:1 – 5
  • Czwarte czytanie – Dwarim 18:6 – 13
  • Piąte czytanie – Dwarim  18:14 – 19:13
  • Szóste czytanie – Dwarim  19:14 – 20:9
  • Siódme czytanie – Dwarim 20:10 – 21:9

Komentuje Rabin Szalom Ber Stambler: