Szemini
Parsza Szemini - Księga Wajikra (Księga Kapłańska), 9:1-11:47
Szemini (שְּׁמִינִי ) w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego oznacza „ósmy”, jest to trzeci wyraz w tej Parszy. Szemini jest trzecią tygodniową częścią czytania Tory w Księdze Wajikra i 26-ą tygodniową częścią czytania Tory w cyklu rocznym. Tekst Parszy zawiera 4’670 Hebrajskich liter, 1’238 Hebrajskich słów.
Krótki opis treści Parszy Szemini
„I stało się dnia ósmego, wezwał Mojżesz Aharona i synów jego starszych Israela”
W ósmym dniu, po "siedmiu dniach” ceremonii wyświęcenia, Aharon i jego synowie rozpoczynają kapłańską służbę B-gu.
Ogień zesłany przez B-ga pochłonął ofiary ze zwierząt, złożonych na Ołtarzu. W tym momencie Boża Obecność przejawia się, aby zamieszkać w Przybytku Świadectwa.
Dwaj starsi synowie Aharona - Nadab i Abihu, wnoszą do Przybytku Świadectwa ogień "profanum”, którego wnosić nie nakazał im B-g i składają go na Ołtarzu. Wtem giną przed obliczem B-ga. Wstrząśnięty tragedią, Aharon (na zawsze) oniemiał.
B-g przekazuje nakazy o koszerności, określa rodzaje zwierząt dozwolone i niedozwolone do spożycia - czyste i nieczyste. Ze zwierząt lądowych czystymi są tylko zwierzęta z gatunku przeżuwaczy z rozdwojonymi kopytami. Z ryb czystymi są tylko te, posiadające łuskę oraz płetwy. Wymienione są rodzaje ptaków nie koszernych oraz gatunki owadów koszernych (cztery gatunki szarańczy).
Parsza Szemini zawiera wiele ważnych wątków, a jednym z nich jest opis tego, jak Arcykapłan (Kohen Hagadol) udzielał błogosławieństwa. O tym czytamy w Wajikra 9:22:
„(22) Następnie Aharon podniósł ręce w stronę ludu i pobłogosławił go. I zszedł po ukończeniu ofiary przebłagalnej, ofiary całopalnej i ofiar biesiadnych.”
Na końcu, Parszy Szemini określone są nakazy związane z rytualną czystością, w tym znaczenie i wagę oczyszczenia w Mykwie - zbiorniku wody, spełniającym określone kryteria lub w naturalnym źródle wodnym.
Ludowi Israela przekazane są odpowiednie zakazy i nakazy, aby „rozróżnić między nieczystym a czystym”.
Kolejność czytania w cyklu tygodniowym:
Czytanie pierwsze: 9:1-16
Czytanie drugie: 9:17-23
Czytanie trzecie: 9:24-10:11
Czytanie czwarte: 10:12-15
Czytanie piąte: 10:16-20
Czytanie szóste: 11:1-32
Czytanie siódme: 11:33-47
Komentarz Rabina Szaloma Dow Ber Stamblera: