Porządek modlitw

Modlitwa Szma - sedno judaizmu

SZMASZMA - SŁUCHAJ!

Przebywamy w kosmicznym mirażu. Dostrzegamy bezlik stworzeń, wszystkie pozornie samowystarczalne i niezależne istoty. Ale Żydzi wierzą, że tak naprawdę istnieje tylko jedna Prawdziwa Istota. Jeden B-g, który jest esencją wszystkiego. Jeden B-g manifestuje się w nieskończonej ilości kreacji.
Utrwalenie tej, jak się może wydawać, sprzecznej z intuicją myśli przyrodniej w naszej psychice jest naszym największym wyzwaniem, utrwalenie w prawdziwego uznania dla naszego Stwórcy i relacji z nim. W tym celu każdego ranka i nocy recytujemy "Szema" - trzy paragrafy z Tory (z Księgi Dwarim / Powtórzonego Prawa - 6: 4-9, 11: 13-21 oraz Księgi Bamidbar / Liczb -15: 37-41), które zaczynają się od stwierdzenia określającego istotę Judaizmu: „Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym B-giem, Pan jest Jednym”. Następnie Szma omawia podstawy Judaizmu: miłość do B-ga, studiowanie Tory, zasadę B-skiej nagrody i kary oraz nasz exodus z Egiptu.
Kontemplowanie słów Szma pozwala nam wyjść w naszej świadomości poza granicy miraży, być i żyć odpowiednio.
Szma jest częścią modlitw porannych i wieczornych. Warto wyrecytować Szma, nawet wtedy, jeśli nie odmawiamy modlitw….
Kiedy:
- „Kiedy kładziesz się i kiedy wstajesz" (Powtórzonego Prawa 6: 7).
- Rano: w pierwszym ćwierci dnia - od momentu, gdy jest wystarczająco dużo światła, aby rozpoznać przypadkowego znajomego z niewielkiej odległości.
- Wieczorem / nocą - od momentu, kiedy gwiazdy pojawiają się aż do świtu. Najlepiej jednak przed północą.

Jak:
- Możesz recytować Szma w swoim języku, jeśli nie rozumiesz hebrajskiego.
- Upewnij się, że twoje środowisko jest czyste i schludne, skromne i upewnij się, że starannie artykułujesz i wypowiadasz każde słowo. Bez przerw podczas modlitwy.
- Zasłoń oczy prawą ręką, gdy recytujesz pierwszy werset, by odizolować się od rozpraszających zewnętrznych bodźców. Ten werset, z tego samego powodu., recytuj na głos (głośno)
- Idealnie, kiedy mężczyźni mają na sobie tałes i tefilin. 

Tu tekst modlitwy Szma po polsku: http://chabad.org.pl/judaizm-i-zycie/1050-szema

DrukujEmail

Modlitwy szabatowe

W Szabat czytamy cześć Tory przeznaczoną na dany tydzień.
Dodajemy też Musaf – składający się z Amidy (cichej modlitwy) – dodatkowej krótkiej modlitwy, która upamięta ofiary Szabatowe Świątyni w Jerozolimie.
W wielu wspólnotach zwyczajem jest by śpiewać Anim Zimirot, Hymn Chwały. Ta modlitwa jest często prowadzona przez młodego członka zgromadzenia. W wielu synagogach modlitwy kończą się hymnem Adon Olam, kiedy to wszystkie dzieci zaprasza się do przodu pomieszczenia  by przewodziły śpiewowi.
Modlitwy są zwykle odśpiewywane na tradycyjne melodie, z których większość jest wiekowa –  uważa się, że mają one mistyczne znaczenie.

DrukujEmail

Modlitwy dnia powszedniego

Istnieją trzy dzienne modlitwy: poranna (Szacharit), popołudniowa (Mincha) oraz wieczorna (Maariw).
Tradycja trzykrotnych modlitw w ciągu dnia pochodzi z modlitw naszych praojców. Porannej modlitwy nauczyliśmy się od Abrahama, popołudniowej od Izaaka, a wieczornej od Jakuba.
Poranne modlitwy podzielone są na kilka sekcji:

Czytaj dalej

DrukujEmail

Chazan-Kantor

Większość modlitw jest prowadzona przez członka zgromadzenia. Przewodzenie zgromadzeniu w trakcie modlitw uważane jest za zaszczyt. Zgromadzenie podąża za prowadzącym podczas trwania modlitw.
W wielu zgromadzeniach jest specjalnie wyznaczony kantor, który prowadzi modlitwy w  Szabat i święta.świadczenie modlitwy.

DrukujEmail

Modlitwy

Modlitwa jest służbą serca, i jest jednym
z wielu sposobów,
w który wyraża się miłość do B-ga.
Chociaż można się modlić prywatnie, to zawsze preferowało się tradycyjne modlitwy ze zgromadzeniem. Należy dokładać wszelkich starań by dołączać do zgromadzenia na modlitwę.
Wielu modli się kołysząc się do tyłu i do przodu. To tradycyjny aspekt żydowskiej modlitwy, który ma mistyczne pochodzenie i znaczenie. Jedna z interpretacji mówi, że podczas modlitwy, dusza dostępuje kontaktu z B-skim źródłem i porównywana jest do płomienia świecy, który drga w tył i naprzód, gdy sięga w górę. Inna interpretacja głosi, że powinniśmy zaangażować nasze całe  istnienie w doświadczenie modlitwy.

DrukujEmail