Małżeństwo

Ketuba - Kontrakt małżeński

Jak:
Ketuba
Po tym, jak pan młody nasunie na palec swojej oblubienicy obrączkę, zostaje odczytana ketuba. Ketuba to wiążący prawnie dokument, który nakłada na męża zobowiązania wobec żony pokazując tym samym, że małżeństwo to coś więcej niż związek duchowy i fizyczny, ale również obowiązek prawny i moralny. Ketuba między innymi wymienia podstawowe obowiązki pana młodego takie jak zaspakajanie potrzeb żony, jeżeli chodzi o głód, odzież i okazywanie uczuć.

Czytaj dalej

DrukujEmail

Zaręczyny

Poniżej zamieszczoną notkę należy koniecznie przeczytać, aby zrozumieć podstawy ceremonii poprzedzających chupę:
Według prawa Tory, małżeństwo to proces dwustopniowy. Pierwszy etap to „kiddushin”, a drugi zwany jest pod nazwą „nisu’in”. Obydwa realizowane są pod chupą. Kiddushin tłumaczy się jako zaręczyny, ale uznaje związek dwojga ludzi za związek męża z żoną. Jeżeli wówczas (B-że broń!) zmieniliby zdanie i postanowili się rozstać, potrzebny już by był „get” (rozwód żydowski). Ale nowożeńcom nie wolno razem zamieszkać do chwili, aż wypełni się nisu’in. 1

Czytaj dalej

DrukujEmail

Korowód

Państwo młodzi są prowadzeni do chupy przez wybranych przez siebie towarzyszy. Zazwyczaj są to rodzice młodej pary. 1   W większości społeczności, pana młodego prowadzą jego rodzice, a pannę młodą – jej. W społecznościach chasydzkich, ale nie tylko, pana młodego prowadzi jego ojciec oraz teść (przy czym ojciec stoi po prawej pana młodego), a pannę młodą – matka i teściowa (matka po prawej). Eskorta bierze nowożeńców pod łokcie i tak zmierza pod chupę. Nierzadko do tego orszaku dołączają również dziadkowie.
Wszyscy członkowie świty trzymają w dłoniach świece.
Najpierw pod chupę wkracza pan młody. Zazwyczaj na czas wkraczania pod chupę, orkiestra gra powolną, poruszającą melodię. Państwo młodzi przeważnie wcześniej zamawiają konkretny utwór na tą okoliczność. Na ślubach Chabad wygrywana i odśpiewywana w tych uświęconych chwilach jest piękna melodia skomponowana przez Rabbi Schneur Zalman z Liadi .

Czytaj dalej

DrukujEmail

Chupa - Baldachim ślubny

Jak:
Chupa to baldachim wsparty na czterech kijach. Powinna być bogato zdobiona, ale tałes przymocowany do czterech podpór też wystarczy.
Aszkenazyjczycy uważają, że chupa powinna być rozpostarta pod gołym niebem. Niektóre sale ślubne mają zatem otwierane okno w takim miejscu, aby mogła się oan znaleźć pod nim. Zgodnie ze zwyczajem Sefardyjskim z kolei, chupa ma odbywać się pod dachem.
Zazwyczaj podczas ceremonii zebrani goście powinni siedzieć. Nie ma również potrzeby, aby wstawać, kiedy państwo młodzi kroczą pod chupę.
Jeżeli jest to możliwe, to na chupie obecny powinien być  minyan (przynajmniej dziesięciu dorosłych Żydów płci męskiej)
Chupa - przygotowania:

Czytaj dalej

DrukujEmail

Badeken - Zakladanie welonu

Jak:
Ceremonia badeken rozpoczyna się w chwilę po tym, jak państwo młodzi zakończą krótkie przyjęcia poprzedzające chupę. Procesja wiedziona przez pana młodego udaje się do pomieszczenia, w którym organizowała przyjęcie panna młoda, gdzie następuje okrycie panny młodej welonem przez pana młodego. 1
Pan młody idzie na badeken w towarzystwie swojego ojca i teścia (lub innych osób, których zadaniem będzie doprowadzenie pana młodego pod chupę). Na ślubach Chabadu kapela wygrywa wzniosłą melodię skomponowaną przez Rabbi Schneur Zalmana z Liadi , aż do końca ceremonii.
Po założeniu welonu na pannę młodą, ojciec i dziadkowie państwa młodych podchodzą do panny młodej i ją błogosławią. Następnie świta pana młodego opuszcza pokój. Państwo młodzi prowadzą dalsze przygotowania do chupy, a reszta gości udaje się do pomieszczenia z chupą.

Czytaj dalej

DrukujEmail

Więcej artykułów…