Szabat

20887190 m

Hawdala

images-1Hawdala - zakończenie Szabatu.

W sobotę wieczorem, po zachodzie słońca żegnamy kolejny Szabat, recytując błogosławieństwa na wino, na zioła pachnące oraz na płomień świecy…
Ceremonia hawdali, czyli rozdzielenia czasu odpoczynku od czasu powszedniego jest nieodłącznym elementem zakończenia Szabatu.
Hawdala może się odbywać w dowolnej chwili po zapadnięciu zmroku. Odbywa się zwyczajowo  w synagodze, po nabożeństwie wieczornym. Ale też może (i powinna) odbywać się także w domu, jeśli któryś z członków rodziny nie miał okazji uczestniczyć w niej  w synagodze.

Świecę hawdalową trzyma jeden z członków rodziny (często dziecko).
Napełniamy kielich winem/sokiem winogronowym, aż płyn zacznie się przelewać poza krawędzie. Jest to symboliczne życzenie, aby błogosławieństwo „przepełniało” nasz cały nadchodzący tydzień.
Zapalamy świecę. (w przypadku osoby samotnej, świeca powinna być w świeczniku).
Podczas ceremonia hawdali wszyscy stoją w milczeniu aż do jej zakończenia.
Prowadzący ceremonię recytuje błogosławieństwo trzymając  napełniony kielich w prawej ręce:
Bóg jest moim zbawieniem, zaufam i nie będę się bał. Bo siłą moją i pieśnią jest Haszem i stał się moim zbawieniem. Będziecie czerpać z radością wodę ze źródeł zbawienia. Do Haszem należy zbawienie, nad Twoim ludem Twoje błogosławieństwo. Sela. Haszem Mocy jest z nami, twierdzą dla nas jest Bóg Jaakowa. Sela. Haszem Mocy, szczęśliwy człowiek, który ufa Tobie. Haszem wybaw! Król odpowie nam w dniu naszego wołania.

Obecni wypowiadają:

Dla Żydów nastała światłość, wesela, radość i chwała. Tak też niech będzie i dla nas. Kielich zbawienia podniosę i Imienia Haszem wezwę.

Błogosławiony jesteś Ty, Haszem, nasz Bóg, Król Świata, Stwórca owocu winorośli.

I obecni odpowiadają :„Amen” 

Po czym kielich przenosi się do lewej ręki. Prawą ręką bierze się aromatyczne zioła i recytuje się błogosławieństwo:
Błogosławiony jesteś Ty, Haszem, nasz Bóg, Król Świata, Stwórca różnorodnych zapachów.
Obecni wypowiadają: „Amen.” 

Prowadzący ceremonię  wącha zioła i przekazuje je innym obecnym do powąchania.
Kielich z winem/sokiem jest wciąż w lewej ręce prowadzącego. Następuje błogosławieństwo na ogień świecy:
Błogosławiony jesteś Ty, Haszem, nasz Bóg, Król Świata, Stwórca świateł ognia.

Odpowiedź obecnych: „Amen

Następnie wszyscy obecni wyciągają dłonie w stronę ognia świecy, tak by zobaczyć swoje palce w świetle ognia świecy (aby „wykorzystać” płomień świecy) - bez tego nie należy wypowiadać błogosławieństwa.
Następnie wciąż pełny kielich prowadzący przekłada z powrotem do prawej ręki i wypowiada następnie słowa:
Błogosławiony jesteś Ty, Haszem, nasz Bóg, Król Świata, oddzielający święte od powszedniego, światło od ciemności, Jisraela od narodów, Dzień Siódmy od sześciu dni pracy. Błogosławiony jesteś Ty, Haszem, czyniący rozróżnienie pomiędzy świętym a powszednim.
Wszyscy obecni odpowiadają: „Amen.

Prowadzący odpija większość z kielicha, po czym wylewa nieco wina / soku z kielicha na talerzyk i gasi w nim świecę.

(Jeżeli świeca nie wypaliła się, można jej użyć podczas kolejnej ceremonii hawdali za tydzień).

Wśród niektórych społeczności istnieje też zwyczaj zamoczenia w rozlanym winie/soku palców i muśnięcia  nimi powiek, uszu, tylnej strony szyi (może też kieszeni) – jest to znak „uważności”: widzenia i słyszenia oraz powodzenia w nadchodzącym  tygodniu. 

Szawua tow!

DrukujEmail

Szabat HaGadol

Szabat HaGadolSzabat poprzedzający Pesach jest nazywany Szabat HaGadol - Wielki Szabat, dla wielu różnych powodów, m.in. jeszcze w Egipcie Izrael obchodził pierwszy Szabat HaGadol, dnia 10 miesiąca Nissan. W tym dniu, Izraelici otrzymali pierwsze Boskie  przykazanie, odnoszące się tylko do tego Szabatu, nie dla przyszłych pokoleń: "Dziesiątego dnia tego miesiąca [Nissan] ... każdy człowiek powinien mieć baranka w swoim gospodarstwie domowym " (Szmot 12: 3). Micwa przygotowania baranka na Pesach jako ofiary, cztery dni przed Świętem odnosiła się tylko do tego pierwszego świętowania Pesach w Egipcie,  Tora nie mówi nam o kontynuowaniu tego rytuału przed Pesach w przyszłości. Niemniej jednak ludzie nadal to robią, aby utwierdzić swoje oddanie i poświęcenie, zastępując ofiarę ze zwierzęcia głębokimi modlitwami.

DrukujEmail

Szabat HaChodesz

 שבת החודש

calendar

 

Szabat HaChodesh ("Szabat miesiąca" - שבת החודש) poprzedza pierwszy miesiąc hebrajskiego roku - miesiąc Nissan, miesiąca obchodów Pesach – Księga Szmot (Księga Wyjścia), rozdz.12:1-20.
W pierwszym dniu Nissan Bóg ogłosił pierwsze przykazanie - jak "uświęcać nów" (Kiddush hachodesh) i dlatego Rosh Chodesz miesiąca Nissan staje się pierwszym miesiącem roku żydowskiego.

 

DrukujEmail

Szabat Mewarchim

ShabbatShalomHeart072613Każdy Szabat błogosławi tydzień, który następuje po nim.  Duchowa praca, którą wykonujemy w każdy Szabat - dzień odpoczynku napełnia nasze "zbiorniki energii"  błogosławieństwami, aby były z nami przez najbliższe sześć dni. 

Jednak raz w miesiącu mamy okazję spotęgowania otrzymywanej energii. Dzieje się to w Szabat Mewarchim - שבת מברכים – ostatni szabat w miesiącu, poprzedzający nowy kolejny miesiąc.
W czasie Szabatu Mewarchim, poprzedzającego Rosz Chodesz, odmawia się błogosławieństwo miesiąca; odmawia się je między haftarą a modlitwą musaf  - błogosławi się nadchodzący miesiąc i ogłasza kiedy on nadejdzie. W modlitwie są prośby o zdrowie, zapewnienie źródła utrzymania, bojaźń przed bogiem. Zwyczajowo jest to poprzedzone ogłoszeniem czasu i dnia molad (czas przewidywany narodzin nowiu).  Wiele społeczności również rozpoczyna od modlitwy począwszy Ratzon słowa yehi ("To może być Twoja wola").
Nie błogosławi się nadejścia miesiąca Tiszrei, z dwóch powodów, po pierwsze, ponieważ wszyscy wiedzą, kiedy nastąpi Rosz Chodesz Tiszrei, gdyż jest to także Rosz ha-Szana; a drugi powód to wiara, że szatan, oskarżyciel nie powinien znać daty dnia sądu, aby nie mógł stawić się i skarżyć naród żydowski.

DrukujEmail

Szabat Para

szabat para

 

Szabat Para - שבת פרה ("Sabat czerwonej jałówki")  – wypada przed Szabatem HaChodesh, w okresie przygotowań do Święta Pesach.

Podczas Szabat Para, dodatkowo do parszy tygodnia, czytane są rosdziały 19:1–22 z Księgi Dwarim, gdzie jest opisany rytuał Adumah Para ("czerwona jałówka") w Świątyni Jerozolimskiej, którego celem jest duchowe oczyszczenie Kohanim oraz całego narodu żydowskiego tak, by  cały naród był gotów ("oczyszczony") do wyświęcenia Korban Pesach.

Podczas Szabatu Para z HaAron HaKodesz wymowane są do czytania dwa zwoje Tory.

 

Komentarz Rabina Szaloma Dow Ber Stamblera:                                                                

 

 

DrukujEmail

Więcej artykułów…