Błogosławieństwo i modlitwy towarzyszące
Jak, gdzie i kiedy?
Błogosławieństwo nad słońcem powinno zostać wyrecytowane w środę rano, 8 kwietnia 2009 roku, po wschodzie słońca i zanim upłynie pierwsza kwarta dnia – im wcześniej, tym lepiej. Jeśli przegapi się ten moment, można je wypowiedzieć aż do południa.
Najlepiej byłoby wypowiedzieć je na zewnątrz, po porannych modlitwach i w większym zgromadzeniu mężczyzn, kobiet i dzieci – jak przystało na wypełnienie takiej rzadkiej micwy.
Nie zapomnij przyprowadzić ze sobą dzieci, aby i one wypowiedziały to błogosławieństwo. Nie zapomną tego przez całe życie!
Jeśli to możliwe, podczas wypowiadania błogosławieństwa, miej na sobie nowe ubranie [1]
Modlitwy składają się z :
Psalmu 148:1-6.
Błogosławieństwa: Błogosławiony jesteś, Panie, B-że nasz, Królu wszechświata, który czynisz dzieła stworzenia.”
Błogosławieństwa Szehechejanu
Psalmu 19.
Psalmu 121.
Psalmu 150.
Krótkiego tekstu z Talmudu (Brachot 59b), który jest źródłem przykazania dotyczącego wypowiedzenia błogosławieństwa nad słońcem.
Psalmu 67.
Modlitwy Aleinu.
Kadiszu za zmarłych (jeśli jest minjan).
Przed wypowiedzeniem błogosławieństwa nad słońcem, stań w skupieniu, ze złączonymi stopami i popatrz w słońce [2] Nie patrz w nie jednak, wypowiadając samo błogosławieństwo.
Zwyczajowo, pod koniec uroczystości, przekazujemy pieniądze na cel dobroczynny [3] .
1 Robi się tak ze względu na błogosławieństwo Szehechejanu, które jest recytowane podczas modlitw. Nie ma zgody, co do tego, czy samo to wydarzenie wymaga wypowiedzenia błogosławieństwa, którym dziękujemy B-gu za „danie nam życia, podtrzymywanie go i doprowadzenie nas do tej okazji.” Aby pozbyć się wątpliwości co do słuszności tego błogosławieństwa, zakładamy nowe ubranie, co również wymaga recytacji Szehechejanu. Można też, recytując błogosławieństwo, spojrzeć na nowy owoc i następnie go zjeść.
2 Kliknij tutaj aby dowiedzieć się, co zrobić, gdy słońce jest zakryte chmurami.
3 Te instrukcje opierają się na zaleceniach Lubavitcher Rebbe, dotyczących ostatniego Birkat Hachama w 1981 roku, Likkutei Sichot XXII, s. 201-2. Psalmy i modlitwy tu wymienione zgodne są z tradycją Chabad-Lubavitch. W innych kręgach może być ich więcej lub mniej, a modliwy i Psalmy recytowane w czasie uroczystości mogą być inne.