Szmini Aceret
Szmini Aceret i Simcha Tora następuje tuż po świątecznym tygodniu Sukot. Dwa dni świąteczne Szmini Aceret i Simchat Tora (w Izraelu - 1 dzień) - to okres świąteczny, kiedy większość form pracy jest zabroniona.
O Szmini Aceret mówi Tora w Księdze Waikra, rozdz. 23 - „Emor”: „…A składajcie ofiary ogniowe Wiekuistemu przez siedem dni, dnia ósmego zaś - zgromadzenie świąteczne, żadnej pracy uciążliwej nie wykonuj!…”; również w Księdze Tory Bamidbar, rozdz. 29: „…To zgromadzenie świąteczne - aceret - ustanówcie, żadnej pracy nie wykonujcie…” .
Wraz z zachodem słońca kobiety i dziewczęta zapalają świece, recytując odpowiednie błogosławieństwa, rozpoczynając świętowanie: uroczyste posiłki z Kiddusz’em, spotkania, biesiady, śpiewy. Nie należy pracować, ale wolno gotować posiłki (wykorzystując istniejący, uprzednio zapalony płomień).
Świętowanie Szmini Aceret
Pewnego razu król urządził wielką ucztę i zaprosił wszystkich swych poddanych do pałacu. Po spędzeniu razem kilku radosnych dni goście zaczęli przygotowywać się do wyjścia. Ale król poprosił swych najbliższych przyjaciół: „Proszę, zostańcie ze mną jeszcze jeden dzień, trudno mi się z wami rozstać”. Tak jest z nami w Szmini Aceret. Spędziliśmy wiele wspaniałych dni bardzo blisko Pana Wszechświata w synagodze i w Suce. Szef chce się z nami spotkać jeszcze jednego dnia, dlatego dał nam to święto. Ten dzień zarezerwowany jest dla radości i szczególnych modlitw o deszcz. Istnieje zwyczaj tańczenia hakafot (por. dalej) w noc Szmini Aceret. Robimy kidusz na Jom Tow i cieszymy się uroczystym posiłkiem w nocy i w dzień. Nadal spożywamy posiłki w Suce, ale już bez specjalnego błogosławieństwa na Sukę.
Jak tylko skończy się Jom Kipur, odmówimy w synagodze hawdalę i wrócimy do domu na radosną ucztę. Bal Szem Tow powiedział, że dzień po Jom Kipur to najbardziej nieskalany dzień roku, gdyż wszystkie dusze są wtedy czyste i błyszczą jak nowe. Zwyczaj nakazuje, aby życzyć sobie „Gut Jomtew!”