Natychmiast po chupie państwo młodzi udają się do “miejsca Jichud” (odosobnienia), w którym mogą spędzić kilka chwil sam na sam.1 Zgodnie z tradycją, do pomieszczenia młodą parę odprowadzają jej rodzice. Po kilku chwilach wychodzą i małżonkowie zostają sami i zamykają drzwi od środka. Para zostaje pozostawiona sama sobie na przynajmniej osiem minut 2.
Czytaj dalej
Jak:
Teraz zajmiemy się kolejnym, ostatnim już etapem ceremonii zaślubin, nisu'in, które zachodzi pod chupą po odmówieniu Siedmiu Błogosławieństw (Sheva Brachot) dla państwa młodych. 1 Błogosławieństwa te odmawiane są nad kielichem wina 2 Pierwsze błogosławieństwo dotyczy wina, pozostałe sześć dotyczy samego małżeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem młodej pary. 3
Czytaj dalej
Jak:
Ketuba
Po tym, jak pan młody nasunie na palec swojej oblubienicy obrączkę, zostaje odczytana ketuba. Ketuba to wiążący prawnie dokument, który nakłada na męża zobowiązania wobec żony pokazując tym samym, że małżeństwo to coś więcej niż związek duchowy i fizyczny, ale również obowiązek prawny i moralny. Ketuba między innymi wymienia podstawowe obowiązki pana młodego takie jak zaspakajanie potrzeb żony, jeżeli chodzi o głód, odzież i okazywanie uczuć.
Czytaj dalej
Poniżej zamieszczoną notkę należy koniecznie przeczytać, aby zrozumieć podstawy ceremonii poprzedzających chupę:
Według prawa Tory, małżeństwo to proces dwustopniowy. Pierwszy etap to „kiddushin”, a drugi zwany jest pod nazwą „nisu’in”. Obydwa realizowane są pod chupą. Kiddushin tłumaczy się jako zaręczyny, ale uznaje związek dwojga ludzi za związek męża z żoną. Jeżeli wówczas (B-że broń!) zmieniliby zdanie i postanowili się rozstać, potrzebny już by był „get” (rozwód żydowski). Ale nowożeńcom nie wolno razem zamieszkać do chwili, aż wypełni się nisu’in. 1
Czytaj dalej