Co to jest Rosz Haszana
r.
Wielkie Święta przypadają na żydowski miesiąc Tiszrej – pierwszy miesiąc żydowskiego roku. W czasie tego miesiąca, obfitego w żydowskie życie duchowe, religijne, doświadczamy szerokiego spektrum emocji – smutku, radości i wszystkiego, co pomiędzy nimi.
VII Rebbe Lubawicz uczył, że ponieważ Tiszrej jest miesiącem tak pełnym emocji, łączy on nas z wszystkimi aspektami nowego roku i dostarcza nam zasobów i siły ducha na nadchodzące miesiące. Poprzez odpowiednie doświadczanie i praktykę świąt miesiąca Tiszrej otwieramy się na B-że błogosławieństwo we wszystkich dziedzinach naszego życia.
Wykorzystajmy tę okazję, aby przygotować się na wartościowy, dobry Nowy Rok, pełen radości i znaczenia jakie daje żydowskie życie i abyśmy doświadczyli najwspanialszej radości z przyjściem Mesjasza.
--------------------------------------------------------------------
Rosz Haszana to początek żydowskiego roku i rocznica dnia stworzenia człowieka.
Roczny cykl naszego życia można przyrównać do prowadzenia firmy gdzie Wielkie Święta to coroczny audyt. Na progu nowego roku warto przypomnieć sobie i dokonać ewaluacji roku, który mija. To dobry moment na szczegółowy przegląd naszego dotychczasowego życia i duchowy bilans, który pomoże zaplanować nadchodzący rok.
Zachęcamy do skorzystania z tego przewodnika po Wielkich Świętach i okresie „podsumowań”. Mamy nadzieję, że będzie on dla Was źródłem informacji i inspiracji. Znajdziecie w nim przegląd praktyk związanych z Wielkimi Świętami, komentarze na temat ich znaczenia, modlitwy i wiele innych przydatnych informacji.
Zapraszamy do spędzenia tych Wielkich Świąt z nami! W Chabad Lubawicz Polska każdy Żyd jest mile widziany (i nie myślcie, że to tylko frazes). Wraz z żoną czekamy, aby Was powitać.
Niech B-g obdarzy Was i Waszych bliskich radosnym, dostatnim i słodkim Nowym Rokiem i abyście byli zapisani w Księdze Życia!
Wasz,
Rabin Szalom Stambler
Biznes – 101 porad
Jeśli spojrzymy w kalendarz, aby prześledzić nasz pełen obowiązków rok, okaże się, że nasze życie przypomina prowadzenie firmy: nabywanie surowców - zaopatrzenie, produkcja, marketing, sprzedaż, aż w końcu inwentaryzacja... Jest tyle do zrobienia, że nie ma nawet czasu, żeby przez chwilę się zastanowić!
Co jakiś czas zapracowany przedsiębiorca powinien zatrzymać się i zrobić „krok w tył”, i uważnie przyjrzeć się swojej firmie. Czy przynosi zyski? Czy trzeba coś zmienić? Czy rozwija się w dobrym kierunku? Jakie jest tempo tego rozwoju?
Okres Wielkich Świąt to okazja dla każdego z nas, aby zatrzymać się i ocenić postępy małej firmy, jaką jesteśmy my sami: „Czy ja wykorzystuję potencjał dany mi przez B-ga? Czy trzeba coś zmienić w moim życiu? Czy zmierzam we właściwym kierunku? Jak szybko tam zmierzam?”
Elul - Audyt - Szczegóły
Ostatni miesiąc roku żydowskiego – Elul – to okres osobistych rozliczeń. Rezerwujemy w naszym kalendarzu rozsądną ilość czasu, ściągamy na biurko mądre księgi i zamykamy drzwi. Czas sprawdzić czy wszystko się zgadza – niedługo kontrola.
W każdy poranek miesiąca Elul (oprócz Szabatu i wigilii Rosz Haszana) dmie się w szofar. Dźwięk szofaru - głęboki i pełen wyrazu, przypomina nam, że czas wyrównać saldo wzmacniając nasze cnoty i pracując nad niedoskonałościami, by naprawić je. Już czekamy na moment, gdy zabrzmią dźwięki szofaru, które usłyszymy w Rosz haSzana.
Napięcie sięga zenitu w ostatnie dni tego miesiąca, kiedy zbieramy się wcześnie rano na dodatkowe, intensywne modlitwy – Slichot.
Audyt to dobry moment, aby przeprowadzić moralną, duchową inwentaryzację i wdrożyć nowe pozytywne zwyczaje.
Jest tak wiele możliwości! Od czego zacząć? Oto przykładowe dwie sugestie:
> przyłącz się do grupy studiującej Torę,
> wprowadź do swojego życia więcej micw – mezuza, tefilin, świece szabatowe, dobroczynność czy wolontariat to tylko niektóre z możliwości.
Jeżeli masz już mezuzę i tefilin, zwyczaj nakazuje, aby w tym okresie je sprawdzić.
Rosz haSzana
Określenie misji
Czas, by sprawdzić misję. Czy jesteśmy wystarczająco skoncentrowani na głównym celu ‚naszej firmy’?
Rosz haSzana to czas powrotu do najważniejszych wartości i stwierdzenia: „Jestem Żydem/Żydówką. To jest mój B-g. Należę do tego ludu. Łączę się z nim i identyfikuję”. Wszystko zaczyna się od określenia misji – stwierdzenia, kim jesteśmy i czego B-g od nas oczekuje.
Szul
Władca Wszechświata jest w pełni doskonały i niezależny. Czy naprawdę potrzebuje naszych modlitw? Chasidut wyjaśnia, że B-g pozwala sobie na to, aby przejmować się naszymi modlitwami po to, aby dać nam możliwość związku z nim. Wykorzystaj szansę, jaką dają wspólne modlitwy, aby wzmocnić ten związek.
Jeżeli nie znasz modlitw, możesz skorzystać z modlitewnika z tłumaczeniem. B-g rozumie każdy język, jeżeli tylko to, co mówisz, dobiega z serca.
Szofar
W Rosz haSzana możemy wypełnić wyjątkową micwę: usłyszeć dęcie w szofar – prosty barani róg. Po czytaniu Tory w czasie nabożeństw dmie się w szofar 30 razy według określonego porządku. Następnie, jeszcze 70 razy, tak żeby razem było 100. W szofar dmie się w oba dni Rosz haSzana.
Dzień Rosz haSzana nazywają też „urodzinami wszechświata”. W tym dniu Stworzyciel, Szef Szefów i Dyrektor Wszystkich Spraw, siada i zastanawia się czy przedłużyć kontrakt z wszechświatem o kolejny rok, po czym chwyta za pióro. Tak naprawdę, „Rosz haSzana” w dosłownym tłumaczeniu z hebrajskiego oznacza „Głowa Roku”. Tak, jak w głowie znajdują się ośrodki kontrolujące każdą część ciała, tak Rosz haSzana jest czasem, kiedy każdej sprawie i każdemu dniu roku przypisywane jest dalsze istnienie. To bardzo ważny czas, w którym każda chwila powinna być wypełniona dobrymi myślami, słowami i uczynkami.
Kiedy dokładnie zapisany zostaje kontrakt? W czasie pierwszego zadęcia w szofar.
Taszlich
W pierwszym dniu Rosz haSzana, po modlitwach przedwieczornych Mincha, idziemy nad wodę, w której pływają żywe ryby. Symbolicznie wytrząsamy nasze grzechy do wody i prosimy B-ga o przebaczenie.
Uroczysty posiłek
Tak ważne są dla nas relacje z Szefem, że świętujemy nadejście nowego roku od momentu, kiedy się tylko zacznie. Każdego dnia Rosz haSzana zarówno obiad jak i kolacja to prawdziwa uczta.
Posiłki te wypełnia symbolizm. Zaczynamy od Kiduszu i słodkiej chałki. Pierwszego wieczoru Rosz haSzana, po zjedzeniu pierwszego kawałka chałki, umaczamy kawałek jabłka w miodzie i mówimy:
„Aby było Twoją wolą
dać nam znów dobry i słodki rok” -
„Jehi Racon
Szetechadesz Alenu Szana Towa Umetuka.”
W drugi wieczór,
po Kiduszu, jemy owoc, którego nie jedliśmy cały rok.
Przegląd (w pigułce) tradycji Rosz Haszana
Rosz HaSzana to święto żydowskie oznaczające pierwsze i drugie dni roku żydowskiego.
To dzień, w którym B-g stworzył pierwszego mężczyznę i pierwszą kobietę - Adama i Ewę, i jest obchodzony jako „głowa” (po hebr: Rosz) roku żydowskiego.
•Zarówno pierwszego, jak i drugiego poranka obu dni świątecznych słucha się brzmienia szofaru (z wyjątkiem dnia Szabatu);
•Od momentu rozpoczęcia Święta Rosz haSzana w każdym żydowskim domu powinny zapłonąć świece (każdego roku data według kalendarza gregoriańskiego jest inna, godziny zapalenia świec też inne, tak więc trzeba sprawdzać w najbliższej synagodze, zasięgnąć informacji u swojego Rabina);
•Jadamy świąteczne posiłki, w których nie może zabraknąć jabłek, miodu, granatów i innych przysmaków, słodkości - wszystko podczas pierwszej kolacji w wigilię - Erew Rosz haSzana oraz posiłków w dni świąteczne - 1 i 2 dni Rosz haSzana.
Poniżej porządek tego szczególnego wieczoru - Erew Rosz haSzana oraz podstawowe dania:
- Kiddush nad winem lub sokiem winogronowym;
- Kawałek okrągłej chały z rodzynkowym nadzieniem błogosławieństwo:
- Jabłka również zanurza się w miodzie (tylko w pierwszą noc)
- Jada się: głowę ryby, granaty i inne dania symbolizujące nasze życzenia na nadchodzący rok (w pierwszą noc); podaje się również „cymes”, dania mięsne i rybne, sałatki… według uznania oraz/lub zgodnie z tradycją domu.
- W drugi wieczór, po Kiduszu je się nowe owoce, których się nie jadło pierwszego dnia Rosz haSzana.
- W trakcie obu dni Rosz haSzana nie wykonujemy żadnej pracy (obowiązują zakazy, jak w Szabaty z wyjątkiem gotowania oraz przenoszenia rzeczy poza obręb zamieszkania).