Szabat Tszuwa

r.

Szabat między Rosz haSzana a Jom Kipur nazywany jest Szabat Tszuwa - Szabatem Powrotu, ponieważ jego specjalna haftarah zaczyna się od słów Szuwa Izrael „Powrót Izraelu”, z proroctwa Ozeasza. Jest również określany jako Szabat Teszuwa, ponieważ przypada podczas Dziesięciu Dni Pokuty.

Nabożeństwo modlitewne w ten Szabat jest takie samo, jak w zwykły Szabat, z wyjątkiem dodatków, które są wprowadzane do Amidy podczas Dziesięciu Dni Pokuty. Avinu Malkenu nie jest recytowane. W błogosławieństwie na zakończenie modlitwy Magen Avot po wieczornych nabożeństwach w piątek wieczorem, słowa ha-Melech ha-Kadosz zastępują słowa ha-El ha-Kadosz.

W prawie wszystkich gminach żydowskich jest zwyczajem, że rabin miasta lub kongregacji objaśnia teszuwę i podkreśla surowość wykroczenia, aby ludzie skierowali swe serca ku pokucie. Nasi mędrcy powiedzieli, że kiedy mądrzy przemawiają do ludzi, B-g przebacza grzechy Izraela.

Szabat został dany Izraelowi jako czas na studiowanie Tory i modlitwę i chociaż zawsze należy uważać, aby nie spędzać czasu na bezczynności lub w niewłaściwych rozmowach, w Szabat Szuwa należy szczególnie uważać, aby całkowicie skoncentrować się na Torze, modlitwie, i refleksję nad pokutą, dzięki czemu można uzyskać przebaczenie za wszelkie nieodpowiednie zachowanie, które mogło zepsuć inne sabaty.

(opracowanie na podstawie materiałów Chabad.org; ilustracja: Chabad.org)