Bereszit. Jeżeli B-g mógł zacząć od nowa – my też możemy.

r.
Mężczyzna zamówił parę spodni szytych na miarę przez doświadczonego krawca. Gdy przyszedł odebrać spodnie, krawiec przeprosił, że nie są jeszcze gotowe. Dość zdenerwowany, dżentelmen zauważył: „B-g stworzył cały świat w siedem dni. Ile czasu zajmuje zrobienie jednej pary spodni?!”
Na co krawiec odpowiedział: „Tak, ale spójrz, jaki bałagan jest na świecie. Chcesz, żeby twoje spodnie wyglądały jak świat B-ga?
 
Pierwszy parsza nowego cyklu czytania/studiowania Tory - Bereszit, opisuje m.in. historię stworzenia, poczynając od dobrze znanego wersetu, który powszechnie tłumaczony jest: „Na początku B-g stworzył niebo i ziemię…” (Bereszit, 1:1). Ale chasydzcy mędrcy zinterpretowali te słowa następująco: „B-g stworzył początki”. Stwórca nie tylko stworzył nowy świat, ale stworzył ideę nowych początków i nowych możliwości na zawsze.
 
Wyobraź sobie, że nigdy nie było czasu ani okazji, aby zacząć od nowa? Nasze życie byłoby za to znacznie biedniejsze.
Pewnie zaskakującym wydaje się sformułowanie, że według tradycji midraszowej i kabalistycznej, nasz świat nie był pierwszym światem stworzonym przez B-ga. Stworzył też inne światy, ale one mu się nie podobały i dlatego nie przetrwały. Dopiero kiedy przyszło do naszego świata, mówi: „I B-g widział, że to było dobre”. Ten świat znalazł łaskę w Jego oczach. Inne nie. (Bereiszit Rabba, 3:7)
Co mówi nam Midrasz? Że B-g popełnił błędy? Że coś poszło nie tak i musiał próbować raz jeszcze, dopóki nie stwierdził, że "jest dobrze"? To nie pasuje w przypadku Najwyższej Istoty.
Rabin Josef Dow Ber Solowejcik* mówił: "Oczywiście, B-g nie musi 'ćwiczyć', dopóki nie zrobi tego, co zamierzył dobrze! Tworząc kilka światów przed naszym, B-g celowo udzielił nam ważnej lekcji na całe życie. Że można popełnić błąd. Że możemy zacząć od nowa. Że mogą być nowe początki".
Weźmy przykład Adama i Hawy (Ewy). Ich syn, Kain, zabił własnego brata Hela (Abla) (Bereszit, 4:8), unicestwiając ćwierć światowej populacji w owych czasach, gdy było wszystkiego 4 żyjące osoby na tym świecie. Czy można sobie wyobrazić, jak się czuli? Urodzili mordercę! Mogli zdecydować, że nie sprowadzą więcej dzieci do raczkującego świata, i by byli wybaczeni.... Zamiast tego zdecydowali się kolejne dziecko, Seta, który stał się przodkiem Noego (Noacha), Abrahama i nas wszystkich.
A gdyby zrezygnowali? Gdzie byśmy byli? Czy rzeczywiście istnielibyśmy? Dzięki B-gu zaczęli od nowa i odbudowali swoją rodzinę. Dzięki B-gu, podjęli właściwą decyzję – taką, która opierała się na możliwości rozpoczęcia od nowa i nadziei, że następnym razem będą mogli zrobić coś lepiej.
Jeżeli B-g mógł zacząć od nowa, Adam i Hawa mogliby zacząć od nowa - my też możemy.
 
(na podstawie opracowań m.in. Chabad.org, ilustracja: Chabad.org)
* Josef Dow Ber Solowejcik (1903 – April 9, 1993) - główny amerykański ortodoksyjny rabin, talmudysta i współczesnym filozofem żydowskim