Emor
r.Parsza Emor - Wajikra (Ks. Kapłańska) 21:1 – 24:23
Emor – אֱמֹר w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza “mówić, powiedzieć”, jest to piąte słowo i pierwszy charakterystyczny wyraz tej Parszy. „Emor” jest 31-ą częścią w rocznym cyklu czytania Tory i 8-ą częścią w Księdze Wajikra. Tekst „emor” składa się z 6’106 hebrajskich liter, 1’614 hebrajskich słów, zajmuje najwięcej wersetów (215) w zwoju Tory względnie innych parsz.
Krótki opis parszy Emor
W tej parszy, która zaczyna się od słów: "Powiedz (emor) kohanim-kapłanom, synom Aharona", i tu mowa o różnych sposobach przejawu obecności Świętości w Świecie.
Pierwszymi jej ‘pośrednikami’ byli kapłani, wobec których wymagania były szczególne. Na przykład, nie wolno było kapłanom brać za żony rozwódek lub kobiet z ‘nieczystą’ przeszłością, zaś Kohen-Gadol mógł pojąć za żonę wyłącznie dziewicę; nie mogli zbliżać się do ludzkich zwłok, tym bardziej dotykać, bowiem taki kontakt powoduje rytualną nieczystość, jednak wyjątek stanowi śmierć bliskiej osoby, wówczas kapłan może dotknąć ciała zmarłej bliskiej osoby. Kohen z ułomnościami lub z wadą fizyczną nie mógł odprawiać służbę w Świątyni. Kohenom srogo się zabrania bezcześcić imienia B-żego.
W odniesieniu do zwierząt ofiarnych: ułomne, chore zwierzę nie może być przeznaczone na ofiarę. Nowonarodzone ciele, jagnię lub koźlę powinno pozostać przy matce minimum siedem dni od narodzin zanim będzie można przeznaczyć go na ofiarę. Zakazane jest przenosić w ofierze zwierzę i jego dziecię tego samego dnia. Nakazów i zakazów wymienia się w parszy Emor kilkanaście.
W dalszej kolejności czytamy: „Oświadcz synom Izraela a powiedz im o porach świątecznych Wiekuistego, w których obwieszczać będziecie zgromadzenia świąteczne - oto Moje pory świąteczne…!" (23:2). W każdym z świątecznych dni zawarta jest właściwa cząstka świętości, szczególna duchowość. Można stwierdzić, że w każdym ze świąt wierni otkrywjaą we właściwym czasie jeden z wymiarów swojego powołania. B-g podaje nazwy świąt. Najważniejszy jest Szabat, dzień całkowitego odpoczynku i poświęcenie się w pełni B-skiej Obecności. Kolejnymi są: Pesach, trwający 7 dni a rozpoczyna się dnia 15-go miesiąca Nissan, pół-święto - Omer, Święto Szawuot, Rosz Haszana, Jom Kippur, Sukkot - Święto szałasów rozpoczyna się dnia 1-go miesiąca Tiszrej, Święto Szmini-Aceret, nadchodzące ósmego dnia po rozpoczęciu Święta Sukkot.
Pesach jest Świętem Wolności. Szawuot jest Świętem, gdy B-g darował Torę ludowi Izraela - to Święto radości, pod czas którego synowie Izraela wyruszali na pielgrzymkę do Świątyni w Jerozolimie. Odstęp pomiędzy obu świętami trwa 50 dni. W tym czasie odlicza się 49 dni - liczenie Omeru (omer to też miarka ze zbiorów jęczmienia). Ten okres związany był ze składaniem ofiar pierwocin kochenom: składane w ofierze były chleb pszenny i baranki, przynoszono kocherom snopy świeżo ściętego zboża "do wykonania nimi gestu kołysania". Oczywiście zwyczaj ten już nie istnieje w czasach, gdy nie na Świątyni, ale współcześni nam kabbaliści uważają, że 7 tygodni dzielące dwa Wielkie Święta należy traktować jako czas duchowego przygotowania się do otrzymania Tory. W tym czasie trzeba w sobie rozwijać cnotę miłosierdzia, siłę duchową, równowagę i zaufanie.
Na Nowy Rok (Rosz HaSzana) szczególnie jest odczuwalna obecność B-ga - Króla Wszechświata. Tego dnia zostaje zapisane, jak długo przyjdzie nam żyć, kto umrze przed czasem, kto w swoim wyznaczonym czasie. Kto umrze od wody, kto od miecza, kto z głodu, a kto od choroby. Tego też dnia wszystko, co nas otacza wraca do swego pierwotnego stanu. Kierująca wewnętrzna wola powraca do B-ga, światy znajdują się w stanie uśpienia i podtrzymuje je w istnieniu tylko Wola Zewnętrzna. Wraz z dźwiękiem szofaru B-g odzyskuje atrybut suwerenności i budzi się w Nim pragnienie panowania.
Na Jom Kippur to, co w Nowy Rok zapisano w księgach życia, zostaje ‘przypieczętowane’: ostatecznie zapadają decyzje o życiu, śmierci, chorobie. Święto objawia w nas zdolność skruchy - jednej z siedmiu rzeczy zaistniałych jeszcze przed stworzeniem świata. Bez skruchy nie potrafimy wyzwolić się z nienawiści i wrogości. Jest to dzień pokuty i pełnego postu.
Sukkot - Święto szałasów jest świętem radości. Jedyne, jak mawiają chasydzi, pod czas którego wchodzimy do „izby” w zabłoconych butach. Przez siedem dni Żydzi mieszkają w namiotach, a ich domem staje się to, co chwilowe, niestałe, kruche.
Każde ze świąt objawia i wlewa w nas to, co Święte. To, co Święte, objawia się również w naszym stosunku do ludzi. Dlatego Parsza Emor zawiera nakazy, jak postępować wobec osoby skrzywdzonej. Bowiem krzywda poprzez (na przykład) zranienie jest krzywdą wyrządzaną B-gu, który w każdym z ludzi zawarł to, co ma w sobie: duszę, czyli tchnienie, rozum i wolność.
Parsza Emor również opisuje rytuał zapalania Menory w Świątyni . Na końcu Parsza Emor opowiada o zdarzeniu ukarania człowieka za bluźnierstwo, także o prawach karania za morderstwo, spowodowania trwałego skaleczenia i uszkodzenia mienia.
Parsza Emor zawiera 24 przykazania pozytywne oraz 39 zakazów.
Kolejność czytania w cyklu tygodniowym
- Czytanie pierwsze: Wajikra, 21:1-15
- Czytanie drugie: Wajikra, 21:16-22
- Czytanie trzecie: Wajikra , 22:17-33
- Czytanie czwarte: Wajikra, 23:1-22
- Czytanie piąte: Wajikra, 23:23-32
- Czytanie szóste: Wajikra , 23:33-44
- Czytanie siódme: Wajikra, 24:1-23
Komentarz Rabina Szaloma DowBer'a Stamblera: