Parsze Tory
Hebrajski kalendarz księżycowo-słoneczny zawiera do 55 tygodni. Dokładna liczba waha się w granicach 50 tygodni w latach zwykłych, ale w latach przestępnych w granicach54 lub 55 tygodni. W latach przestępnych (na przykład, 2014, 2016, 2019, 2022 i 2024), parsze Acharei i Kedoszim czytane są osobno w kolejnych tygodniach.W latach zwykłych (na przykład, 2015, 2017, 2018, 2020, 2021, 2023, 2025 i 2026), parsze te są czytane w ciągu jednego tygodnia, by zamknąć ilość odczytów Tory w ciągu roku.
Księga BERESZIT (Rodzaju)
1. Bereszit............... 1,1 - 6,8
2. Noach .................... 6,9 - 11,32
3. Lech Lecha............12,1 - 17,27
4. Wajera.................. 18,1 - 22,24
5. Chaje Sarah.............23,1 - 25,18
6. Toldot ..................25,19 - 28,9
7. Wajece..................28,10 - 32,3
8. Wajiszlach............32,4 - 36,43
9. Wajeszew ............37,1 - 40,23
10. Mikec ..................41,1 - 44,17
11. Wajigasz.............44,18 - 47,27
12. Wajechi .............47,28 - 50,26
Księga SZMOT (Wyjścia)
1. Szmot..................1,1 - 6,1
2. Waera................. 6,2 - 9,35
3. Bo ......................10,1 - 13,16
4. Beszalach .........13,17 - 17,16
5. Jitro ...................18,1 - 20,23
6. Miszpatim.........21,1 - 24,18
7. Teruma ..............25,1 - 27,19
8. Tecawe...............27,20 - 30,10
9. Ki Tisa................30,11 - 34,35
10. Wajakel .............35,1 - 38,20
11. Pekudei .............38,21-40,38
Księga WAJIKRA (Kapłańska)
1. Wajikra.................1,1 - 5,26
2. Caw .....................6,1 - 8,36
3. Szemini................9,1 - 11,47
4. Tazrija ..............12,1 - 13, 59
5. Mecora ..............14,1 - 15, 33
6. Acharei......16,1 - 18, 30
7. Kedoszim ..........19,1 - 20,27
8. Emor..................21,1 - 24,33
9. Behar................ 25,1 - 26,2
10. Bechukotai.......... 26,3 - 27,34
Księga BAMIDBAR (Liczb)
1. Bamidbar .............. 1:1 - 4:20
2. Naso ................. 4,21 - 7,89
3. Behaalotcha........... 8,1 - 12,16
4. Szelach............ 13,1 - 15, 41
5. Korach ...............16,1 - 18,32
6. Chukat.............. 19,1 - 22, 1
7. Balak ................ 22,2 - 25,9
8. Pinchas ..............25,10 - 30,1
9. Matot ............... 30,2 - 32,42
10. Masei ................ 33,1 - 36,13
Księga DWARIM (Powtórzonego Prawa)
1. Dwarim ............... 1,1 - 3,22
2. Waetchanan............. 3,23 - 7,11
3. Ekew ................ 7,12 - 11,25
4. Re'eh ................ 11,26 - 16,17
5. Szoftim............. 16,18 - 21,9
6. Ki Tece............ 21,10 - 25,19
7. Ki Tawo.............. 26,1 - 29,8
8. Nicawim............. 29,9 - 30,20
9. Waejlech............... 31,1 - 30
10. Hazinu .................32,1 - 52
11. Wezot Habracha..... 33,1 - 34,13
Bechukotai – Wajikra (Księga Kapłańska) 26:3–27:34
Bechukotai (בְּחֻקֹּתַי ) – w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego „za moich dekretów," drugie słowo, a pierwszy charakterystyczny wyraz w tej Parszy. Jest to 33-ci fragment cotygodniowego czytania Tory w cyklu rocznym oraz 10-ty i ostatni w Księdze Wajikra. Tekst Parszy składa się z 3’992 Hebrajskich liter i 1’013 Hebrajskich słów.
Krótki opis Parszy Bechukotaj.
Parsza Bechukotai zawiera szereg błogosławieństw, po których następuje szereg potępień lub bardziej dosłownie „hańb”.
W tej Parszy też zawarte są słowa przyrzeczenia B-ga, iż jeśli naród Izraela - Żydzi będą przestrzegać Jego przykazań, będą cieszyć się dostatkiem i bezpieczeństwem w Ziemi Świętej. Ale też Haszem ostrzega, że wygnanie, prześladowania i inne nieszczęścia spadną na nich - naród żydowski, jeżeli nie będą przestrzegać Boskiego Przymierza. Jednak jednocześnie Wiekuisty obiecuje, że nawet w najgorszych czasach nie opuści swój naród i nie pozwoli zniszczyć, oraz że nigdy nie zerwie zawartego z żydowskim narodem Przymierza.
Kolejność czytania parszy Bechukotai
- czytanie pierwsze – Wajikra 26:3–5
- czytanie drugie – Wajikra 26:6–9
- czytanie trzecie – Wajikra 26:10–46
- czytanie czwarte – Wajikra 27:1–15
- czytanie piąte – Wajikra 27:16–21
- czytanie szóste – Wajikra 27:22–28
- czytanie siódme – Wajikra 27:29–34
Komentarze Rabina Szaloma Dow Ber Stamblera :
Parsza Kedoszim – Wajikra (Księga Kapłańska) – 19:1 - 20:27.
Kedoszim lub Kdoszim - קְדֹשִׁים– w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza „święte nakazy”. jest to 14 i pierwszy charakterystyczny wyraz w tej paraszy. Parsza jest siódmym rozdziałem czytania w księdze Wajikra i 30-y tygodniowy rozdział czytania Tory w cyklu rocznym. Parsza składa się z 3’229 liter hebrajskich, 868 hebrajskich słów.
Krótki opis Parszy Kedoszim
Rozpoczyna się słowami : „ (19:1) I rzekł Wiekuisty do Mojżesza tak: „(19:2) Oświadcz całemu zbiorowi synów Israela, a powiedz im: Świętymi będziecie, bom Święty Ja Wiekuisty Bóg wasz!” .
W parszy wymienione są micwy, których spełnieniem Żyd może podnieść swoją duchowość, zbliżając się do B-żej Świętości.
Te nakazy obejmują m.in.: zakaz bałwochwalstwa; ; nakaz bojaźni i troski wobec rodziców: „(19:3) Bójcie się każdy matki swojej i ojca swojego”; nakaz miłowania i wspierania bliźniego: „(19:13) nie uciskaj bliźniego twego i nie obdzieraj”; nakaz przestrzegania zasady równości wszystkich ludzi wobec prawa; nakaz przestrzegania Szabatu; nakaz uczciwości w kontaktach służbowych; nakaz szanowania świętości życia ludzkiego; zakaz popełnienia grzechu obłudy, kłamstwa, wiarołomności - (19:11) “... nie okłamujcie się nawzajem.” ;
Parsza „Kiedoszim” zawiera nakaz „(19:18) Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego”, który Rabi Akiwa nazwał „Wielkim nakazem Tory”.
Kolejność czytania w cyklu tygodniowym:
Czytanie pierwsze: 19:1-14
Czytanie drugie: 19:15-22
Czytanie trzecie: 19:23-32
Czytanie czwarte: 19:33-37
Czytanie piąte: 20:1-7
Czytanie szóste: 20:8-22
Czytanie siódme: 20:23-27
Komentarz Rabina Szaloma Dow Ber Stamblera :
Parsza Acharei – Księga Wajikra (Księga Kapłańska) - 16:1-18:30
Acharei lub Achrei Mot- אַחֲרֵי- w tłumaczeniu z hebrajskiego oznacza „po śmierci" lub „po”, jest to 5 słowo i pierwszy charakterystyczny wyraz, w tej paraszy. Parsza jest szóstym rozdziałem czytania w księdze Wajikra i 29-y tygodniowy rozdział czytania Tory w cyklu rocznym. Parsza składa się z 4’294 liter hebrajskich, 1’170 słów hebrajskich.
Krótki opis Parszy Acharei
Po śmierci synów Ahrona - Nadawa i Awiu, która była ostrzeżeniem B-ga, by nikt „nie wchodził każdego czasu do Świątyni poza zasłonę” bez Jego zgody. Tylko jedna osoba Kohen HaGadol (Najwyższy Kapłan) może raz w roku, w Święto Jom Kipur wejść do Najświętszego Miejsca w Świątyni, by wnieść święte kadzidła. W parszy dokładnie opisany jest strój, jaki Kohen HaGadol powinien zakładać przy wejściu tego dnia do Świątyni. W Parszy tej opisany jest rytuał przy składaniu ofiary ze zwierzęcia, według nakazu B-ga na Jom Kipur (Sądny Dzień). Jest to wybór losowy, pośród dwóch kozłów, który z nich będzie poświęcony na ofiarę B-gu, a który odesłany na pustynię. Parsza Acharej zawiera również nakazy dotyczące składania ofiar B-gu oraz zakazy, w szczególności zakazuje się: składania ofiar B-gu w miejscu innym, niż Świątynia, spożywania krwi, kazirodztwa oraz innych perwersji i wyuzdania w stosunkach seksualnych dla zachowania czystości narodu izraelskiego.
Kolejność czytania w cyklu tygodniowym:
Czytanie pierwsze: Wajikra, 16:1-17
Czytanie drugie: Wajikra, 16:18-24
Czytanie trzecie: Wajikra, 16:25-34
Czytanie czwarte: Wajikra, 17:1-7
Czytanie piąte: Wajikra, 17:8-18:5
Czytanie szóste: Wajikra, 18:6-21
Czytanie siódme: Wajikra, 18:22-30
Komentarz Rabina Szaloma Dow Ber Stamblera:
Parsza Mecora – Księga Wajikra (Księga Kapłańska), 14:1-15:33
Mecora - מְּצֹרָע – w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza „trędowaty", jest to dziewiąty wyraz i pierwszy charakterystyczny w tej paraszy. Mecora jest 28-ym rozdziałem tygodniowego czytania Tory w cyklu rocznym i zarazem piątym w Księdze Kapłańskiej. Parsza składa się z 4'697 liter hebrajskich, 1'274 słów hebrajskich.
Krótki opis Parszy Mecora
W poprzednim rozdziale Tory – w Praszy Tazria były opisane objawy trądu. Uważano, że trąd dotykał człowieka z przyczyn duchowych. Na trąd mógł zachować człowiek, który kłamał, oszukiwał bądź pomawiał innych, kradł lub dopuszczał się innych niegodnych czynów. Osoba trędowata była spostrzegana jako osoba nieczysta . „Człowiek, któremu by wystąpiła na skórze jego ciała nabrzmiałość, albo przyrzut, albo plama, a wyda się na skórze ciała jego jako zaraza trądu, przywiedziony będzie do Ahrona, kapłana, albo do którego z synów jego, kapłanów. „ (Wajikra 14:2) W parszy tego tygodnia opisano proces rytualnego oczyszczania trędowatych, którego dokonywał kapłan (kohen): „Oto nauka o trędowatym w dzień oczyszczenia jego: przywiedziony będzie do kapłana, – I wyjdzie kapłan poza obóz, i zobaczy kapłan, iż oto uleczona jest zaraza trądu na trędowatym; Poleci wtedy kapłan, aby wzięto dla oczyszczającego się parę ptaków żywych, czystych, i drzewa cedrowego, i czerwieni i izopu.” (Wajikra 14: 2-4)… Parsza dokładnie opisuje cały proces rytuału oczyszczania.
Trąd również może zaatakować mieszkanie, gdy na ścianach pojawiają się ciemno-czerwone lub zielone plamy. Kapłan (kohen) przez dziewiętnaście dni kwarantanny obserwuje wnętrze i na koniec tego okresu podejmuje decyzję, czy mieszkanie jest czyste lub może być oczyszczone, czy też nie czyste i czystym już nie będzie - podlega zniszczeniu.
W Parszy Mecora omówione też przypadki duchowej nieczystości i rytuały oczyszczenia: gdy u mężczyzny występuje wydzielina nasion bądź śluzu lub u kobiety - na skutek miesiączkowania lub innego krwawienia. Rytualne oczyszczenia w takich sytuacjach następuje poprzez odpowiednie zanurzenie się w mykwie ewentualnie w czystej wodzie : w rzece lub naturalnym jeziorze, w którym jest wymiana wody.
Kolejność czytania w cyklu tygodniowym:
Czytanie pierwsze: 14:1-12
Czytanie drugie: 14:13-20
Czytanie trzecie: 14:21-32
Czytanie czwarte: 14:33-53
Czytanie piąte: 14:54-15:15
Czytanie szóste: 15:16-28
Czytanie siódme: 15:29-33
Komentarze Rabina Szaloma Dow Ber Stamblera:
Parsza Pekudei – Księga Szmot (שְׁמוֹת) – Księga Wyjścia, rozdziały 38:21 – 40:38
Pekudei (פְקוּדֵי) — wyraz w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza „obliczenia”, występuje jako drugi wyraz w treści Parszy (Księga Wyjścia 38:21). Parsza Pekudei jest 23-m w kolejności tygodniowym odcinkiem czytania w cyklu rocznym czytania Tory oraz 11-m i ostatnim w Księdze Wyjścia. Tekst Parszy Pekudei składa się z 4’432 Hebrajskich liter, 1’182 Hebrajskich słów.
Krótki opis treści Parszy Pekudei:
„Oto obliczenia dla przybytku, przybytku świadectwa, które obliczone zostały z polecenia Mojżesza….”
Mojżesz zleca przeliczenie złota, srebra, miedzi i innych kosztowności, które ofiarowali izraelici dla budowy Miszkanu. Becalel, Aliwaw wraz z pomocnikami wykonują osiem strojów dla Kohenów zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez Mojżesza ( opis wytycznych - w parszy Tecawe). Budowa Miszkanu zakończona, stroje dla Kohenów są gotowe. Mosze namaszcza Miszkan i poświęca Aharona i jego synów do kapłaństwa. Nad Miszkanem pojawia się biała Chmura, symbolizująca wejścia do niego Boskości - Boskiej Obecności.
Kolejność czytania Parszy Pekudei w cyklu tygodniowym:
Pierwsze czytanie —Szmot 38:21–39:1
Drugie czytanie – Szmot 39:2–21
Trzecie czytanie – Szmot 39:22-32
Czwarte czytanie – Szmot 39:33-43
Piąte czytanie – Szmot 40:1-16
Szóste czytanie – Szmot 40:17–27
Siódme czytanie – Szmot 40:28-38
Komentarz Rabina Szaloma Ber Stamblera:
Więcej artykułów…