Parsze Tory
Hebrajski kalendarz księżycowo-słoneczny zawiera do 55 tygodni. Dokładna liczba waha się w granicach 50 tygodni w latach zwykłych, ale w latach przestępnych w granicach54 lub 55 tygodni. W latach przestępnych (na przykład, 2014, 2016, 2019, 2022 i 2024), parsze Acharei i Kedoszim czytane są osobno w kolejnych tygodniach.W latach zwykłych (na przykład, 2015, 2017, 2018, 2020, 2021, 2023, 2025 i 2026), parsze te są czytane w ciągu jednego tygodnia, by zamknąć ilość odczytów Tory w ciągu roku.
Księga BERESZIT (Rodzaju)
1. Bereszit............... 1,1 - 6,8
2. Noach .................... 6,9 - 11,32
3. Lech Lecha............12,1 - 17,27
4. Wajera.................. 18,1 - 22,24
5. Chaje Sarah.............23,1 - 25,18
6. Toldot ..................25,19 - 28,9
7. Wajece..................28,10 - 32,3
8. Wajiszlach............32,4 - 36,43
9. Wajeszew ............37,1 - 40,23
10. Mikec ..................41,1 - 44,17
11. Wajigasz.............44,18 - 47,27
12. Wajechi .............47,28 - 50,26
Księga SZMOT (Wyjścia)
1. Szmot..................1,1 - 6,1
2. Waera................. 6,2 - 9,35
3. Bo ......................10,1 - 13,16
4. Beszalach .........13,17 - 17,16
5. Jitro ...................18,1 - 20,23
6. Miszpatim.........21,1 - 24,18
7. Teruma ..............25,1 - 27,19
8. Tecawe...............27,20 - 30,10
9. Ki Tisa................30,11 - 34,35
10. Wajakel .............35,1 - 38,20
11. Pekudei .............38,21-40,38
Księga WAJIKRA (Kapłańska)
1. Wajikra.................1,1 - 5,26
2. Caw .....................6,1 - 8,36
3. Szemini................9,1 - 11,47
4. Tazrija ..............12,1 - 13, 59
5. Mecora ..............14,1 - 15, 33
6. Acharei......16,1 - 18, 30
7. Kedoszim ..........19,1 - 20,27
8. Emor..................21,1 - 24,33
9. Behar................ 25,1 - 26,2
10. Bechukotai.......... 26,3 - 27,34
Księga BAMIDBAR (Liczb)
1. Bamidbar .............. 1:1 - 4:20
2. Naso ................. 4,21 - 7,89
3. Behaalotcha........... 8,1 - 12,16
4. Szelach............ 13,1 - 15, 41
5. Korach ...............16,1 - 18,32
6. Chukat.............. 19,1 - 22, 1
7. Balak ................ 22,2 - 25,9
8. Pinchas ..............25,10 - 30,1
9. Matot ............... 30,2 - 32,42
10. Masei ................ 33,1 - 36,13
Księga DWARIM (Powtórzonego Prawa)
1. Dwarim ............... 1,1 - 3,22
2. Waetchanan............. 3,23 - 7,11
3. Ekew ................ 7,12 - 11,25
4. Re'eh ................ 11,26 - 16,17
5. Szoftim............. 16,18 - 21,9
6. Ki Tece............ 21,10 - 25,19
7. Ki Tawo.............. 26,1 - 29,8
8. Nicawim............. 29,9 - 30,20
9. Waejlech............... 31,1 - 30
10. Hazinu .................32,1 - 52
11. Wezot Habracha..... 33,1 - 34,13
Parsza Bereszit - KsięgaBereszit - בראשית (Księga Rodzaju), 1:1 – 6:8
Bereszit -בְּרֵאשִׁית – w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego oznacza „na początku”, jest to piewszy wyraz tej Parszy, która stanowi pierwszy rozdział tygodniowego czytania Tory w cyklu rocznym. Parsza składa się z 7’235 Hebrajskich liter, 1’931 Hebrajskich słów, mieści się na 146 wersetach zwoju Tory.
Komentarze Rabina Szaloma Ber Stamblera:
Krótki opis Parszy Bereszit
„Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię…”
Pierwszy rozdział Tory jest powszechnie znany – fascynująca opowieść o stworzeniu świata.
W ciągu sześciu dni Bóg stworzył cały istniejący świat: w pierwszym dniu stworzył światło i ciemność i rozdzielił je na dzień i noc.
Na drugi dzień, uczynił Bóg przestwór i podzielił "między wodami, które nad przestworem, a wodami, które pod przestworem", i nazwał Bóg przestwór niebem.
Na trzeci dzień Bóg rzekł, by zebrały się wody w jedno miejsce pod niebem i by ląd wzniósł się nad wodami, tak powstały morza i ziemia, która za słowem Bożym porosła zieloną trawą i drzewami, całą roślinnością.
W czwartym dniu Stwórca określa położenie słońca, księżyca i gwiazd, i nadaje im funkcje „dla przyświecania ziemi i aby panowały dniem i nocą i przedzielać między światłem a ciemnością”.
Piątego dnia Bóg stworzył ptaki i ryby, i wszelkie "jestestwa żyjące".
W szóstym dniu Bóg stworzył – zwierzęta lądowe według rodzajów swoich i "wszelki płaz" według rodzajów swoich i nadał im nazwy. I tegoż dnia szóstego stworzył Bóg człowieka "na obraz i podobieństwo Swoje", by panował na Ziemi. Człowiek został stworzony jako ziemska istota nieśmiertelna.
„I spełnione były niebo i ziemia i wszystek zastęp ich. I skończył Bóg dnia siódmego dzieło swoje, które uczynił, i odpoczął dnia siódmego po całym dziele Swoim, które uczynił. I pobłogosławił Bóg dzień siódmy i poświęcił go, albowiem w nim zaprzestał Bóg czynić wszystkie dzieła Swoje, które stworzył.” Dzień siódmy – Szabat.
Bóg stworzył człowieka z prochu ziemi i tchnął w niego "dech żywota, i stał się człowiek istotą żyjącą”. Stwórca stworzył też Eden, ogród z Drzewem Życia (zwanym też Drzewem Poznania lub Drzewem Dobra i Zła) – tam, w Rajskim Ogrodzie człowiek zamieszkał.
To był jeden-jedyny człowiek na całej Ziemi. „I rzekł Wiekuisty Bóg - Nie jest dobre dla człowieka, aby pozostał samotnym…”. – i uczynił jemu Stwórca pomoc odpowiednią – stworzył kobietę z żebra człowieka. I nazwał Bóg człowieka Adamem, mężem a kobietę – Ewą, żoną Adama.
Adam i Ewa mieszkają wGan Eden – Rajskim Ogrodzie. Mają zgodę Stwórcy, by korzystać i żywić się owocami całego ogrodu z wyjątkiem Drzewa Życia. Wąż kusi Ewę do naruszenia zakazu Wszechmogącego – Ewa zrywa zakazany owoc, który zjada razem ze swoim mężem Adamem. Za popełniony grzech nieposłuszeństwa, złamania zakazu Boskiego, człowiek traci nieśmiertelność – Adam i Ewa zostają wygnani z Rajskiego Ogrodu.
Ewa rodzi dwóch synów: Kaina i Abla. Kain z zazdrości, podstępnie zabija swojego brata Abla, za co Wszechmogący wypędza go, skazując na wieczną tułaczkę.
Ewa rodzi Adamowi trzeciego syna o imieniu Szet. To jego potomek w dziesiątym pokoleniu - Noach zostaje jedynym sprawiedliwym w całkowicie zdemoralizowanym społeczeństwie ziemian.
Kolejność czytania Parszy Bereszit w cyklu tygodniowym:
Pierwsze czytanie — Bereszit 1:1–2:3
Drugie czytanie – Bereszit 2:4–19
Trzecie czytanie – Bereszit 2:20–3:21
Czwarte czytanie – Bereszit 3:22–4:18
Piąte czytanie – Bereszit 4:19–22
Szóste czytanie – Bereszit 4:23–5:24
Siódme czytanie – Bereszit 5:25–6:8
Wezot Habracha – Księga Dwarim (Księga Powtórzonego Prawa) 33:1-34:12
Wezot Habracha (וְזֹאת הַבְּרָכָה — w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego oznacza "a oto błogosławieństwo..” – pierwsze słowa Parszy Wezot Habracha), jest 54-y i ostatni rozdział cotygodniowego czytania Tory w cyklu rocznym i 11-y, również ostatni w Księdze Dwarim (Księdze Powtórzonego Prawa). Parsza tego tygodnia zawiera najmniejszą liczbę wyrazów w stosunku do poprzednich, jej tekst składa się z 1’969 Hrbrajskich liter , 512 Hebrajskich słów
Krótki opis Parszy Wezot Habracha
„A oto błogosławieństwa, którym błogosławił Mojżesz, mąż Boży, synom Izraela przed śmiercią soją….”
W Parszy zawarte są pożegnalne Błogosławieństwa Mojżesza dla każdego z 12 plemion Izraela, wygłoszone tuż przed śmiercią Mojżesza. Wtórując błogosławieństwom, które Jakob przekazał swoim synom pięć pokoleń wstecz, Mojżesz każdemu z plemion z osobna przypisuje ich znaczenie i rolę, którą ma spełniać będąc częścią narodu Izraela.
Zakończenie Księgi Dwarim i zarazem całej Tory jest w miejscu, gdy Mojżesz wstępuje „ze stepów Moabu na górę Nebo, na szczyt Pigi, która naprzeciw Jerecha………”
„…….I umarł tam Mojżesz sługa Wiekuistego……”
„….I nie powstał więcej prorok w Izraelu jako Mojżesz…….”
Kolejność czytania Parszy Wezot Habracha:
Pierwsze czytanie — Dwarim 33:1 – 7
Drugie czytanie – Dwarim 33-8 - 12
Trzecie czytanie – Dwarim 33:13 - 17
Czwarte czytanie – Dwarim 33:18 – 21
Piąte czytanie – Dwarim 33:22 – 26
Szóste czytanie – Dwarim 33:27 – 29
Siódme czytanie – Dwarim 34
Hazinu - Kaięga Dwarim (Księga Powtórzonego Prawa) – 32:1 – 52.
Hazinu też Ha'azinu (הַאֲזִינוּ — w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego - "słuchajcie") jest to pierwszy wyraz w tekście parszy.
Parsza Ha’Azinu jest 53-ą częścią czytania Tory w cyklu rocznym, dziesiątą w księdze Dwarim (Powtórzonego Prawa). Tekst Parszy zawiera 2’326 Hebrajskich liter, 614 Hebrajskich słów.
Komentarz Rabina Szaloma Stamblera do Parszy Hazinu
Krótki opis Parszy Hazinu
„Słuchajcie niebiosa, gdyż mówić będę, a niech słucha ziemia wyrzeczenia ust moich…” (Dwarim, 32:1). Mojżesz wygłasza pieśń proroczą w formie dydaktycznej, opiewającej przeszłość, ale też przyszłość do pewnego momentu dziejów Izraela. Mojżesz wygłasza ten tekst, jako pieśń ostatniego dnia swojego życia ziemskiego – jest to „pieśń pożegnalna” Mojżesza - -akt oskarżeniaIzraelitów za grzechy, proroctwo karyorazobietnicęostatecznego odkupienia.
Według nakazu Wiekuistego, Mojżesz udaje się na sam szczyt góry Newo, skąd będzie mógł przed śmiercią objąć wzrokiem Ziemię Obiecaną: „….I umrzesz na górze, na którą wstąpisz, i będziesz przyłączony do ludu twojego…. Bo z daleka zobaczysz tę ziemię…” (Dwarim 32:50-52)
Kolejność czytania Parszy Hazinu w cyklu tygodniowym:
Pierwsze czytanie — Dwarim 32:1–6
Drugie czytanie – Dwarim 32:7–12
Trzecie czytanie – Dwarim 32:13–18
Czwarte czytanie – Dwarim 32:19–28
Piąte czytanie – Dwarim 32:29–39
Szóste czytanie – Dwarim 32:40–43
Siódme czytanie – Dwarim 32:44–52
Wajelech - Księga Dwarim (Księga Powtórzonego Prawa) – 31:1 – 31:30
Wajelech (וַיֵּלֶךְ— w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego oznacza "i poszedł", jest to pierwszy wyraz w treści Parszy Wajelech). Parsza stanowi 52-gi odcinek cotygodniowego czytania Tory w cyklu rocznym i zarazem dziewiąty w Księdze Dwarim.
Krótki opis treści Parszy Wajelech
„I poszedł Mojżesz i wypowiedział te słowa wszystkiemu Izraelowi. I rzekł do nich: ‘Sto dwadzieścia lat mam dzisiaj, nie mogę już wychodzić i wchodzić; Wiekuisty też powiedział do mnie: ‘Nie przejdziesz za ten Jarden…” (Dwarim, 31:1-2)
Parsza Wajelech opisuje wydarzenia z ostatniego dnia ziemskiego życia Mojżesza.
Zgodnie z nakazem Wiekuistego, Mojżesz wskazuje na swojego następcę Jehoszua, który wprowadzi Naród Żydowski do Żiemi Obiecanej.
Kończy zapisywanie całej Tory na zwoju a zwój ten prezentuje Lewitóm, by przechowywali go w Arce Przymierza.
Parsza też zawiera nakaz o ogólnym zgromadzeniu: co siedem lat w Święto Sukkot, pierwszego cyklu szmity cały Naród Żydowski – mężczyźni i kobiety oraz ich dzieci powinni zbierać się w Świątyni Jerozolimskiej, by Król czytał dla nich Torę.
Kończy Parszę Wajelech przypowiednia o tym, że naród Izraela sprzeniewierzy się nakazom Wiekuistego, za co Bóg zasłoni oblicze swoje przed nimi.
Jednak ostatecznie ich potomkowie powrócą do Tory na zawsze.
Kolejność czytania Parszy Wajelech w cyklu tygodniowym:
Czytanie pierwsze – Dwarim, 31:3-3
Czytanie drugie – Dwarim, 31:4-6
Czytanie trzecie – Dwarim, 31:7-9
Czytanie czwarte – Dwarim, 31:10-13
Czytanie piąte – Dwarim, 14-19
Czytanie szóste – Dwarim, 31:20-24
Czytanie siódme – Dwarim, 31:25:30
Nicawim – Księga Dwarim (Księga Powtórzonego Prawa) – 29:9 – 30:20
Nicawim lub wymawia się też Nitsavim, Nitzabim, Netzavim, Nesabim - נִצָּבִים — w tłumaczeniu z języka Hebrajskiego “stojący” – drugie słowo, ale pierwszy wyraz charakterystyczny w treści Parsy. Parsza jest 51-m odcinkiem cotygodniowego czytania Tory w cyklu rocznym I zarazem ósmym w Księdze Dwarim.
Rabin Szalom Ber Stambler o Parszy Nicawim:
Krótki opis Parszy Nicawim:
„Stoicie dziś wszyscy przed obliczem Wiekuistego, Boga waszego: naczelnicy pokoleń waszych, starsi, urzędnicy wasi, wszyscy mężowie Izraela: dzieci wasze, żony wasze i obcy, którzy w obozie twoim….” (Dwarim, 29:9-10)
Parsza Nicawim zawiera szereg najbardziej fundamentalnych zasad Judaizmu.
Jedność narodu Żydowskiego, zbawienie i wygnanie.
Mojżesz przestrzega przed nadejściem wielkich nieszczęść, dewastacji kraju ojczystego, plag, które się zdarzą, gdy naród Izraela nie będzie przestrzegał przykazań Wszechmogącego, odstąpi od prawa Bożego. Ale potem prorokuje, że w końcu: "Nawrócisz się do Wiekuistego, Boga twojego i posłuchasz głosu Jego…” (Dwarim, 30:2), a wtedy wróci Wiekuisty zesłanychi znowuzbierze Żydów razem, jako naród zjednoczony na ziemi którąposiadali Praojcowie.
Wolność wyboru : "Patrz, ofiaruję Ci dziś to życie i szczęście lub śmierć i zło, bo nakazuję ci dzisiaj miłować Wszechmogącego, kroczyć Jego drogami i przestrzegać Jego przykazań ... Życie lub śmierć ofiaruję, błogosławieństwo lub przekleństwo - wybierz więc życie !"
Kolejność czytania w cyklu tygodniowym
Czytanie pierwsze – Dwarim 29:9 - 11
Czytanie drugie – Dwarim 29:12 – 14
Czytanie trzecie – Dwarim 29:15 - 28
Czytanie czwarte – Dwarim 30:1 - 6
Czytanie piąte – Dwarim 30:7 - 10
Czytanie szóste – Dwarim 30:11 - 14
Czytanie siódme – Dwarim 30:15 - 20
Więcej artykułów…