Parsze Tory

studiowanie-tory-300x1991Hebrajski kalendarz księżycowo-słoneczny zawiera do 55 tygodni. Dokładna liczba waha się w granicach 50 tygodni w latach zwykłych, ale w latach przestępnych w granicach54 lub 55  tygodni. W latach przestępnych (na przykład, 2014, 2016, 2019, 2022 i 2024), parsze Acharei  i Kedoszim czytane są osobno w kolejnych tygodniach.W latach zwykłych (na przykład, 2015, 2017, 2018, 2020, 2021, 2023, 2025 i 2026), parsze te są czytane w  ciągu jednego tygodnia, by zamknąć ilość odczytów Tory w ciągu roku.

 

  Księga BERESZIT (Rodzaju)

1.  Bereszit...............  1,1 - 6,8

2.  Noach .................... 6,9 - 11,32

3.  Lech Lecha............12,1 - 17,27

4.  Wajera.................. 18,1 - 22,24

5.  Chaje Sarah.............23,1 - 25,18

6.  Toldot ..................25,19 - 28,9

7.  Wajece..................28,10 - 32,3

8.  Wajiszlach............32,4 - 36,43

9.  Wajeszew ............37,1 - 40,23

10. Mikec ..................41,1 - 44,17

11. Wajigasz.............44,18 - 47,27

12. Wajechi .............47,28 - 50,26

Księga SZMOT (Wyjścia)

1.  Szmot..................1,1 - 6,1

2.  Waera................. 6,2 - 9,35

3.  Bo ......................10,1 - 13,16

4.  Beszalach .........13,17 - 17,16

5.  Jitro ...................18,1 - 20,23

6.  Miszpatim.........21,1 - 24,18

7.  Teruma ..............25,1 - 27,19

8.  Tecawe...............27,20 - 30,10

9.  Ki Tisa................30,11 - 34,35

10. Wajakel .............35,1 - 38,20

11. Pekudei .............38,21-40,38 

Księga WAJIKRA (Kapłańska)

1.  Wajikra.................1,1 - 5,26

2.  Caw .....................6,1 - 8,36

3.  Szemini................9,1 - 11,47

4.  Tazrija ..............12,1 - 13, 59

5.  Mecora ..............14,1 - 15, 33

6. Acharei......16,1 - 18, 30

7.  Kedoszim ..........19,1 - 20,27

8.  Emor..................21,1 - 24,33

9.  Behar................  25,1 - 26,2

10. Bechukotai..........  26,3 - 27,34

Księga BAMIDBAR (Liczb)

1.  Bamidbar .............. 1:1 - 4:20

2.  Naso ................. 4,21 - 7,89

3.  Behaalotcha........... 8,1 - 12,16

4.  Szelach............  13,1 - 15, 41

5.  Korach ...............16,1 - 18,32

6.  Chukat..............  19,1 - 22, 1

7.  Balak ................ 22,2 - 25,9

8.  Pinchas ..............25,10 - 30,1

9.  Matot ............... 30,2 - 32,42

10. Masei ................ 33,1 - 36,13

Księga DWARIM (Powtórzonego Prawa)

1.  Dwarim ............... 1,1 - 3,22

2.  Waetchanan............. 3,23 - 7,11

3.  Ekew ................ 7,12 - 11,25

4.  Re'eh ................ 11,26 - 16,17

5.  Szoftim.............  16,18 - 21,9

6.  Ki Tece............  21,10 - 25,19

7.  Ki Tawo..............  26,1 - 29,8

8.  Nicawim.............  29,9 - 30,20

9.  Waejlech...............  31,1 - 30

10. Hazinu .................32,1 - 52

11. Wezot Habracha.....  33,1 - 34,13

         

Chukat

chukat-31Parsza Chukat – Bemidbar (Księga Liczb) 19:1 – 22:1

Chukat -חֻקַּת  — w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza “dekret, rozporządzenie, prawo obywatwlskie” — jest to 39-ta cotygodniowa Parsza w rocznym cyklu czytania Tory i 6-ta w Księdze Liczb (Bamidbar). Parsza Chukat jest najkrótszą ze wszystkich w Księdze Bamidbar (nie w całej Torze), składa się z 1'245 hebrajskich słów, 87 wierszy.

Krótki opis Parszy Chukat

I rzekł  Wiekuisty do Mojżesza tak: Oświadcz całemu zbiorowi synów Izraela, a powiedż im: świętymi bądźcie, bom święty Ja, Wiekuisty, Bóg wasz!....” (Bamidbar 19:1-4)

Wiekuisty przekazuje Mojżeszowi prawo "Czerwonej Jałówki" – Para Adumah, której popiół po spaleniu resztek poubojnych, jest przeznaczony do rytualnego oczyszczenia tych, którzy rytualnie zanieczyszczali się po dotknięciu martwego ciała.

Po czterdziestu latach tułaczki naród Izraela dociera do pustyni Cin. Tam na pustyni umiera Miriam.

Naród Żydowski cierpi z powodu wyczerpującego pragnienia z braku wody. B-g przekazuje Mojżeszowi, by się zwrócił do skały po wodę, by napoić naród. Mojżesz uderza swoją laską w skałę, z której zaczynają wybijać strumienie wody.

Naród Izraela jest już blisko końca długich lat podróży, by wejść do Ziemi Obiecanej. Jednak w tym miejscu Wiekuisty oświadcza Mojżeszowi i Aharanowi, że nie oni dwaj nie wejdą do Ziemi Kanaan

Aharon umiera na górze Or-Aar, a jego syn Elajzer przejmuje po nim kapłaństwo.

Gdy naród Żydowski po raz kolejny wszczyna szemranie przeciwko B-gu i Mojżeszowi, obóz Izraelitów zostaje zaatakowany przez jadowite węże. Wszechmogący nakazuje Mojżeszowi przymocować wysoko na słupie miedzianego węża , aby każdy, kto spojrzy na niego kierując wzrok ku górze, ozdrowiał po ukąszeniu jadowitego węża.

Synowie Izraela śpiewa pieśń, wychwalając cudowne żródło, które dostarcza wodę pitną na pustyni, co ratuje ich przed nieuchronną śmiercą.

Mojżesz prowadzi Naród Żydowski  na bitwę z emoryjczykami i ich cesarzami - Sichonem i Ogiem, którzy próbowali uniemożliwić przejście Izraelitów przez ich ziemie. Izraelici odnoszą zwycięstwo i zajmują te tereny  na wschód od Jordanu..

Kolejność czytania Parszy Chukat w cyklu tygodniowym:

Pierwsze czytanie —Bamidbar19:1–17

Drugie czytanie – Bamidbar 19:18–20:6

Trzecie czytanie – Bamidbar 20:1–13

Czwarte czytanie – Bamidbar  20:14–21

Piąte czytanie – Bamidbar  20:22–21:9

Szóste czytanie – Bamidbar 21:10–20

Siódme czytanie – Bamidbar  21:21–22:1

Komentarze Rabina Szaloma Dow Ber Stamblera:

DrukujEmail

Korach

korah1Parsza Korach – Księga Bamidbar (Księga Liczb – Numeri) 16:1 – 18:32

Korach lub też Korah - קֹרַח —w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza „łysienie, lód, grad lubmróz” - drugie słowo i pirwsze charakterystyczny wyraz w treści tej Parszy. Jest to 38-my rozdział w rocznym cyklu czytania Tory i piąty w Księdze Liczb Tekst Parszy Korach zawiera ponad 5’325 hebrajskich liter, 1’409 hebrajskich słów i mieści się na ok. 95 wierszach w zwoju Tory.

Krótki opis Parszy Korach.

"I przedsięwzieli Korach, syn Ic'hara, syna Kehata, syna Levi'ego, i Dathan i Abiram, synowie Eliaba i On, syn Peleta, synowie Reubena, i powstali w obliczu  Mojżesza...."

Korach przy wsparciu Datana oraz Awirama i On'a – dawnych wrogów Mojżesza – wszczyna bunt. Nie chce pogodzić się z tym, że Mojżesz jest przywódcą a Aharon - Arcykapłanem, podburza cały naród. Nakłania 250 liderów zbioru, którzy wprowadzają święte kadzidło, aby potwierdzić ich zdolność do kapłaństwa. Spotyka ich B-ska kara. Ziemia się rozstępuje i pochłania buntowników, ich kadzidła zostają spalone przez ogień z niebios. Cały naród Żydowski ogarnia epidemia śmiercionośnej choroby. Aharon przynosi święte kadzidła, dzięki czemu udaje się się powstrzymać szerzenie się epidemii. 

Laska Kapłańska Aharona zakwita i przynosi owoce migdałowca jako cudowny znak z Nieba i potwierdzenie tego, że jego kapłaństwo jest wolą B-ga. 

Wszechmogący ustanawia micwę o terumah oddzielania i ofiarowania ze każdych zbiorów ziarna, również wina i oliwy, i pierworodnych bydła na rzecz Kohenów. 

Kolejność czytania w cyklu tygodniowym

Pierwsze czytanie —Bamidbar16:1–13

Drugie czytanie – Bamidbar 16:14–19

Trzecie czytanie – Bamidbar 16:20–17:8

Czwarte czytanie – Bamidbar 17:9–15

Piąte czytanie – Bamidbar 17:16–24

Szóste czytanie – Bamidbar 17:25–18:20

Siódme czytanie – Bamidbar 18:21–32

DrukujEmail

Szlach

Parsza Szlach – Księga Bamidbar (Księga Liczb – Numeri) 13:1 – 15:41

shelach1Szlach, Szelach, Sz'lah, Szlach Lecha lub Szh’lah L’kha (שְׁלַח or שְׁלַח-לְךָ — w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza "wyślij”, “wyślij do ciebie” lub " wyślij do siebie ". Ta parsza stanowi 37-me cotygodniowe czytanie kolejnego rozdziału Tory w cyklu rocznym i czwarte w czwartej Księdze Bamidbar. Tekst Parszy Szlach zawiera 5'820 hebrajskich liter, 1'540 hebrajskich słów i mieści się na ok. 119-ch wierszy w zwoju Tory.

Krótki opis Parszy Szlach. 

Parsza Szlach jest jedną z najistotniejszych parsz zbioru Chumasz, które pomagają zrozumieć historie i teraźniejszość narodu izraelskiego. 

(13:!-2) I oświdczył Wiekuisty Mojżeszowi:„Wyszlij sobie mężów, aby wypatrzyli ziemię Kanaan….”.

Przed wprowadzeniem narodu Izraela do ziemi Kanaan, Mojżesz na rozkaz B-ga wysyła na zwiad dwunastu 'szpiegów' – po jednym przedstawicielu z każdego pokolenia. Tora w tym miejscu wymienia imiona wszystkich mężów-wysłanników (Bamidbar, 13:4-16). Celem wysłanników był nie „wywiad wojskowy”, ale zupełnie coś innego. Każdy z przedstawicieli pokolenia miał za zadanie przykonać się na własne oczy i opowiedzieć swoim sopleńcom, jakim wspaniałym miejscem jest Ziemia, do której podążają prowadzeni przez B-ga. Po czterdziestu dniach szpiedzy wracają, niosąc ze sobą ogromne grona owoców dojrzałych winorośli, owoce granatu oraz fig, jako świadectwo obfitości i bogactwa Ziemi Obiecanej. Ale niestety, z dwunastu wysłanników-‘szpiegów’, dziesięciu powróciło z niepokojącą wiadomością, że ziemia nie jest zbyt płodna a ludzie tam zamieszkujący  są zbyt wielcy i mocni, by z nimi walczyć i pokonać. Jednak wiadomość ta nie była prawdziwą. Tylko Kalew i Joszua twierdzą, że naród „wielkoludów” zamieszkujących Kanaan mogże być pokonany i podda się Narodowi Izraela, jak przysiągł im B-g. Kobiety izraelskie nie uwierzyły w kłamstwa dziesięciu niewiernych, którzy skłamali w obawie utracenia swoich przywódczych pozycji  w swoich plemoinach po wejściu ludu do Kanaan. Jednak w większości te wieści od dziesięciu wysłanników bardzo zaniepokoiły naród Zydowski. Rozparzali i lamentowali: „po co w ogóle uwierzyli, wyszli z Egiptu, podążali za Mojżeszem, najlepiej by było wrócić, skąd wyszli, nie ryzykować…”. Wiekuisty w gniewie uśmierca dziesięciu kłamliwych wysłanników, zaś cały naród izraelski skazuje na czterdzieści lat tułania się po pustyni, aż wymrze pokolenie Wyjścia, pokolenie, które zwątpiło w B-ską moc, mądrość i dobroć. 

W Parszy Szlach przekazane są micwy, m.in. o składaniu menachot (modlitwy przedwieczorne, ofiary dziękczynne), w tym oddzieleniu części ciasta na chałę, jako ofiara B-gu, micwa o codziennym noszeniu przez mężczyzn cicit - frędzli, przywiązanych do czterech rogów specjalnej koszuli, jako znak pamięci o wszystkich nakazach B-żych i ich przestrzeganiu i inne micwot…..

Komentarz Rabina Szaloma Ber Stamblera do Parszy Szlach:

Kolejność czytania parszy Szelach

- czytanie pierwsze – Bamidbar 13:1-20

- czytanie drugie – Bamidbar 13:21–14:7

- czytanie trzecie – Bamidbar 14:8–25

- czytanie czwarte – Bamidbar   14:26–15:7

- czytanie piąte – Bamidbar 15:8–16

- czytanie szóste – Bamidbar   15:17–26

- czytanie siódme – Bamidbar 15:27-41

DrukujEmail

Beha’alotecha

BehaalotechaBehaalotecha, Beha'alotecha – Bamidbar (Księga Liczb), 8:1–12:16 – בְּהַעֲלֹתְךָ – w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza “gdy wstaniesz” – jest 36-ą tygodniową Parszą w rocznym cyklu czytania Tory I trzecią w Księdze Bamidbar (Księdze Liczb). Tekst Parszy składa się z 7’055 Hebrajskich liter , 1’840 Hebrajskich słów

(8:1) I oświadczył Wiekuisty Mojżeszowi, i rzekł: (8:2)"Powiedz Ahronowi, a objaśnij mu: Gdy będziesz zapalał lampy. to ku przedniej stronie świecznika świecić powinno siedem lamp"

Poniżej komentarze Rabina Szaloma Ber Stamblera:

 

Krótki opis Parszy Beha’alotecha

Arcykaplan Aharon otrzymuje nakaz o zapaleniu Menory oraz wyświęceniu Lewitów do służby B-gu w Świątyni.

Ustala się prawo o Pesach Szeni (Druga Pascha) dla tych, którzy z powodu swojej rytualnej nieczystości nie mogli składać ofiar paschalnych we właściwym czasie.

Haszem przekazuje Mojżeszowi ustalenia o porządku przejścia izraelitów przez pustynie – w trakcie przemarszu oraz postojów, w tym postoju u podnóża góry Synaj, gdzie postój trwał prawie cały rok.

Naród się buntuje, ma dość jedzenia manny z nieba, domaga się od Mojżesza mięsa.

Mojżesz wyznacza 70 starszych wśród synów Izraela, w których wstępuje duch proroków – oni będą pomocą dla Mojżesza w kierowaniu.

Miriam narzeka obmawia Mójżesza w oczach Aharona, za co zostaje ukarana trądem. Jednak Mojżesz modli się o jej wyzdrowienie, cały naród w ciągu siedmiu dni zostaje w miejscu, wyczekując na wyzdrowienie Miriam.

Kolejność czytania Parszy Beha’alotecha

- czytanie pierwsze – Bamidbar 8:1-14

- czytanie drugie – Bamidbar 8:15-26

- czytanie trzecie – Bamidbar 9:1–14

- czytanie czwarte – Bamidbar   9:15–10:10

- czytanie piąte – Bamidbar 10:11–34

- czytanie szóste – Bamidbar 10:35–11:29

- czytanie siódme – Bamidbar 11:30–12:26

DrukujEmail

Naso

NasoParsza Naso – Księga Bamidbar – Księga Liczb, rozdziały 4:21 - 7:89

Naso (נָשֹׂא – w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza „podnoszenie się”) - jest 35 tygodniową częścią cyklu rocznego czytania Tory, a drugą częścią w Księdze Bamidbar. Tekst Parszy Naso ma największą liczbę liter, słów i wersetów ze wszystkich 54-ch tygodniowych fragmentów Tory. Tekst Paraszy składa się z 8’632 hebrajskich liter, 2’264 hebrajskich słów i 176 wersetów z Sefer Tora.

Krótki opis Parszy Naso.

Po przeprowadzeniu liczenia wszystkich synów Izraela,oddzielniepoliczeni Lewiciw wieku od30 do 50lat. Naliczono8580osób tych, którzy byli mogli służyć, dbając o Świątynię i przenosić ją w trakcie pochodu ludu Izraela do Ziemi Obiecanej.

Haszem przekazuje Mojżeszowi swoje prawo o sotach – (nierządnicy) kobiecie, którą podejrzewa się o zdradę męża. Ponadto, B-g przekazuje ustawę Nazira - człowieka, który ślubowałpowstrzymania się od picia wina, któremu się zabrania podcinania włosów irytualnego zanieczyszczenia się poprzez dotknięcie ciała umarłego.

Arcykapłanowi Aharonowi i wszystkim jegopotomkom - Kohenim dany jest nakaz błogosławićlud Izraelapotrójne specjalnymbłogosławieństwem

Przywódcy dwunastu pokoleń Izraela przynoszą swoje ofiary na cześćpoświęceniaołtarza. Ponieważ dary od wszystkich pokoleń są takie same, nie są one oferowanew ciągu jednego dnia, lecz każdy osobno kolejnego dnia, w ciągu kolejnych dwunastu dni, co szczegółowo opisuje Tora – Parsza Naso.

 
 
                          Levi    
 
                                         
 
                                                 
                               
              Gershon   Kohath   Merari   Jochebed
 
                                     
 
                                             
                               
          Amram   Izhar   Hebron   Uzziel
 
                                   
 
                                 
                     
  Miriam   Aaron   Moses    

 Kolejność czytania w cyklu tygodniowym Parszy Naso

- czytanie pierwsze – Bamidbar 4:21–37

- czytanie drugie – Bamidbar 4:38–49

- czytanie trzecie – Bamidbar 5:1–10

- czytanie czwarte – Bamidbar  5:11–6:27

- czytanie piąte – Bamidbar 7:1–41

- czytanie szóste – Bamidbar 7:42–71

- czytanie siódme – Bamidbar 7:72–89

 

Komentuje Rabin Szalom Dow Ber Stambler: 

 

DrukujEmail

Więcej artykułów…