Tammuz 17

r.

Różnica pomiędzy pierwszymi tablicami z Dziesięcioma Przykazaniami a drugimi jest następująca:
Tablice (jako takie): Pierwsze były dziełem B-żym natomiast drugie, "....wyciosaj sobie sam...." (Szmot, 32:17)

* W skrypcie: Według mędrców z Eiruwin 54a, tylko pierwsze posiadały cechę duchową opisaną słowami - „wyrytą na tablicach”.
W duchowego punktu rozumienia dla ludu Izraela: gdy pierwsze [tablice] zostały dane, Izraelici cadykami, gdy stanęli na przy Górze. Synaj „ich skalanie dobiegło końca”. Ale przy drugich tablicach byli baalei teszuwa, skruszeni.
W duchowego punktu widzenia Mojżesza: Kiedy Haszem darował Torę, Mojżesz otrzymał tysiąc „świateł” w prezencie; wraz z popełnieniem grzechu Złotego Cielca zostały one mu zabrane i nie zostały już przywrócone wraz z drugimi tablicami (oprócz Szabatu, jak stwierdzono w P'ri Eitz Chaim).
Drugie tablice miały jednak tę wyższą jakość: że były przekazane wraz z halachotem (prawami), midraszem i aggadotem itp. „Podwójny dar mądrości Tory”, jak wyjaśniono w Nedarim 22b. Poza tym na twarzy Mojżesza iskrzyły promienie światła.