Żydowska edukacja

r.

Dom pełen żydowskich ksiąg
Stwórz środowisko
Pojemnik jest określany poprzez to, co zawiera. Weź na przykład dzban wody. Jeśli jest pusty powiesz „Podaj dzban.” Ale jeśli zawiera choćby trochę wody, powiesz „Podaj wodę.”
Twój dom również jest określany według najważniejszych rzeczy, które się w nim znajdują. Oprócz ludzi, którzy w nim żyją, najważniejszą rzeczą są żydowskie księgi spoczywające na półkach i rozproszone wokół. Rebe powiedział, że wystarczy choćby jedna z tych ksiąg, aby nadać otoczeniu nowy charakter. Twój dom zmienia się ze zwykłego domu w jaśniejące źródło mądrości.


Rzecz, która nadaje tożsamość
Dobrze wiadomo, że jedynie 15% sprzedawanych książek jest w rzeczywistości czytanych. Psycholodzy mówią, że dzieje się tak dlatego, że kupujemy książki wyłącznie po to, aby dowieść sobie i tym, którzy odwiedzają nasz dom, kim jesteśmy. Zatem wypełnił swój dom żydowskimi książkami i określ się.
Zastaw pułapkę na siebie
Jest jeszcze jedna oczywista korzyść z wypełnienia domu książkami żydowskimi: może się zdarzyć, że ty lub twoje dzieci wezmą jedną z nich i trochę przeczytają. A potem może nawet zaczną zadawać jakieś pytania. Strzeż się: to zachowanie może przerodzić się w nałóg.
Życie w książkach
Wielcy autorzy wkładają w swoje dzieła swoją istotę i egzystencję. dom peÅ‚en ksiÄ…g3.jpgMędrcy mówią, że gdy Bóg tworzył Torę, uczynił to samo. Dlatego traktujemy żydowskie księgi z takim szacunkiem: całujemy je, gdy spadną, zawsze uważamy, by kłaść je tytułową stroną do góry i nigdy nie używamy ich do innych celów niż czytanie i studiowanie. Innymi słowy, traktujemy je jak bardzo szczególne osoby.
Czy kiedyś rozważałeś zaproszenie Moszego, króla Dawida, mędrców i proroków Wielkiego Zgromadzenia, by przyszli do twojego domu? A może rabiego Akiwę, Majmonidesa albo Baal Szem Towa? Uważaj: oni przejmą miejsce.
Podstawowe książki
Zacznij od podstawowych: Chumaszu (Pięcioksięgu), Tehilim (Psalmów) i Siduru (Modlitewnika). A następnie poszerzaj zbiór. Oto przewodnik na rozpoczęcie. Zainwestuj w przyszłość
W roku 1717, gdy król Fryderyk rozkazał, aby każde dziecko w Prusach poszło do szkoły, ludzie uważali, że jest on bardzo wolnomyślicielski. Francja nie dołączyła to tej idei przez następne sto lat, a Anglia i USA czekały z tym aż do końca XIX wieku. Ale Fryderyk był w tyle o 2989 lat.
To znaczy o czasy, gdy Mosze przykazał swojemu ludowi, by nauczali dzieci i stali się narodem piśmiennym.
Słowa Moszego były pilnie przestrzegane. Od starożytności Żydzi byli jedynym narodem, gdzie edukacja i umiejętność czytania i pisania były raczej normą niż przywilejem elit. 1650 lat przed Fryderykiem, tuż przed zniszczeniem Jerozolimy przez Rzymian, Najwyższy Kapłan o imieniu Jehoszua ben Gamla nakazał, aby każda żydowska społeczność ustanowiła szkoły dla ubogich dzieci, utrzymywane z gminnego podatku. Talmud orzekał: „społeczność, która nie ma publicznych nauczycieli szkolnych, powinna być wyklęta”.
Było więc tak, że w najciemniejszych czasach Żydzi zdołali utrzymać wykształcenie i piśmienność. Mnich z XII wieku napisał: „Żyd, choćby nie wiem jak biedny, jeśli ma dziesięciu synów pośle ich wszystkich na naukę, i nie tylko synów, również córki.”
Jak można oczekiwać, żydowskie metody edukacyjne daleko wyprzedzały wszystko, co widziała reszta świata. Miszna i Talmud wymagały istotnych umiejętności myślenia. Praktyka studiowania w parach i głośnego uczenia się, kształciły sztukę dialogu. Dobrym studentem był ten, który zadawał dobre pytania i „sprawiał, że nauczyciel stawał się mądrzejszy.”
Ale później, w ciągu ostatnich stu pięćdziesięciu lat wydarzyło się coś dziwnego: gdy upadły mury gett, Żydzi zaczęli skłaniać się ku stosunkowo początkującym nie-żydowskim instytucjom edukacyjnym. Żydowska edukacja stała się przedmiotem luksusu, dostarczanym po tym, gdy dziecko było już zmęczone po całym dniu w szkole. W rezultacie zamiast być zachęcone, żydowskie dziecko było zniechęcone.
Jednak w ostatnich dwudziestu latach ta tendencja znacząco się odwróciła. Żydowskie szkoły dzienne wyrastają dzisiaj wszędzie jak grzyby po deszczu i zwiększa się liczba ich uczniów. Co się stało?
Oto kilka poważnych czynników:
Kształcenie dziecka jako całości  żydowska edukacja3.jpg
Dziecko to więcej niż edytor danych. A życie wymaga więcej niż tylko wiedzy i umiejętności sprzedania się. Rodzice chcą, aby ich dzieci miały solidne duchowe i etyczne podwaliny na życie. Żydowskie tradycje są podstawą etyki w naszym społeczeństwie i są pełne duchowej inspiracji.
Daj swojemu dziecku tożsamość
W świecie pełnym pomieszania, żydowska tożsamość dostarcza trwałego gruntu do wzrastania. Dziecko, które utożsamia się z najbardziej prężnym narodem w historii, dziecko, które odkrywa, że ma korzenie sięgające cztery tysiące lat wstecz – takie dziecko jest przesycone zaufaniem i dumą, aby zmierzyć się ze światem i postępować odmiennie niż świat.
To, co najlepsze dla naszych dzieci
Posiadamy długą tradycję uczenia ludzi samodzielnego myślenia ale jednocześnie pozostawania mocno osadzonymi w tradycji. I jako Żydzi nie możemy myśleć o niczym bardziej wartościowym w życiu niż zapewnienie naszym dzieciom otrzymania tego, co najlepsze wraz z walką o najlepsze. Dlatego żydowski student szkoły dziennej zazwyczaj we wszystkich przedmiotach osiąga dużo więcej niż reszta społeczeństwa.
Przyłącz się do społeczności
Rodzice, którzy zapisują dzieci do żydowskiej szkoły lub kierują do miejscowych rabinów, nauczycieli doświadczają poczucia, że ich życie jest bogatsze, ponieważ stają się częścią żywotnej, rozwijającej się społeczności. Również oni sami zaczynają się kształcić, nawiązują łączność ze społecznością i kształtują swoją tożsamość.
Nasze dzieci – nasza przyszłość
Doznaliśmy nagłego przebudzenia. Zobaczyliśmy na własne oczy, że nie może być żydowskiego narodu bez żydowskiej edukacji. Zapisanie się do szkoły dziennej, zwłaszcza na poziomie szkoły średniej okazuje się być głównym czynnikiem tego, czy Żyd poślubi żydowskiego współmałżonka. Ci Żydzi, którzy nie mają formalnej żydowskiej edukacji są najczęściej straceni dla swojego narodu.
Gdzie zacząć?
Porozmawiaj ze swoim miejscowym rabinem Chabadu o rozpoczęciu żydowskiej nauki przez twoje dzieci. On pomoże ci podjąć decyzję dotyczącą kształcenia – jaka szkoła jest najlepsza dla twojej rodziny, może on także mieć dostęp do stypendiów lub doradzić, jak się o nie ubiegać.
Czy twoje wnuki będą wiedziały, że są Żydami?
Rodzice, którzy otrzymali żydowską edukację, przekazują swoją żydowskość dzieciom. Ci, którzy nie mieli takiej edukacji zazwyczaj nie podejmują tego zadania.
Jeśli chcesz, aby twoje wnuki wiedziały, że są Żydami, wyślij ich rodziców do żydowskiej szkoły.