Bamidbar
r.Parsza Bamidbar – Bamidbar (Księga Liczb) - 1:1 - 4:20
Bamidbar lub Bemidbar (בְּמִדְבַּר) w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza “na pustyni”- piąty, ale pierwszy charakterystyczny wyraz w pierwszym zdaniu Parszy. Jest to początek czwartej Księgi Humasz’a - Pięcioksięgu Mojżesza o tej że nazwie – Bemidbar / Bamidbar (Księga Liczb), 34-ty rozdział cotygodniowego czytania Tory w rocznym czytaniu.
Tekst Parszy składa się z 7’393 Hebrajskich liter, 1’823 Hebrajskich słów.
Krótki opis Parszy Bamidbar.
Na pustyni Synaj B-g nakazuje przeprowadzenie spisu ludności dwunastu plemion Izraela. Mojżesz nalicza 603,550 mężczyzn w wieku 'poborowym' (od 20 do 60 lat); plemię Lewi, liczące 22 300 mężczyzn w wieku od jednego miesiąca i starszych, jest liczone osobno. Lewici mają pełnić służbę przy Sanktuarium. Gdy pozostały lud zajmował się rozbijaniem swoich obozów, trzy lewickie klany demontowały i przetransportowywały Sanktuarium i ponownie montowały je w centrum następnego obozowiska. Następnie rozbijali wokół swoje namioty: Kohatyci, którzy opiekowali się sprzętem Sanktuarium (Arka, menora itp.), przenosili je w specjalnie zaprojektowanych osłonach na ramionach, rozbijali obóz na południu; Gerszonici, odpowiedzialni za gobeliny i pokrycia dachowe - na zachodzie; oraz rodziny Merari, którzy przenosili panele ścienne i filary - na północ. Przed wejściem do Sanktuarium, na wschodzie, stały namioty Mojżesza, Aharona i synów Aharona. Poza kręgiem Lewitów dwanaście plemion obozowało w czterech grupach po trzy plemiona. Na wschodzie byli Juda (74.600 osób), Issachar (54.400) i Zebulun (57.400); na południu Reuben (46 500), Symeon (59 300) i Gad (45 650); na zachodzie Efraim (40 500), Manasses (32 200) i Benjamin (35 400); a na północy Dan (62 700), Aszer (41 500) i Naftali (53 400). Ta formacja była zachowana także podczas przejść przez pustynię. W wyniku przeliczenia stwierdzono, że liczba mężczyzn w wieku ‘poborowym’ (od 20 do 60 lat) wyniosła 603550 osób. Każde plemię miało swojego własnego Nassi (książę lub przywódca) oraz własną chorągiew w plemiennym kolorze i z godłem. Na pustyni B-g obiecuje, że jeśli lud Izraela będzie przestrzegać Jego przykazań, znajdzie dobrobyt i bezpieczeństwo w swojej nowej ojczyźnie . Ale także przestrzega przed karą wygnania, prześladowań, zła i nieszczęść, które mogą się przytrafić, jeśli porzuci swoje przymierze z Nim.
Kolejność wg plemion |
Ród |
Populacja |
Odsetek, % |
1 |
Judah |
74,600 |
12.4 |
2 |
Dan |
62,700 |
10.4 |
3 |
Simeon |
59,300 |
9.8 |
4 |
Zebulun |
57,400 |
9.5 |
5 |
Issachar |
54,400 |
9.0 |
6 |
Naphtali |
53,400 |
8.8 |
7 |
Reuben |
46,500 |
7.7 |
8 |
Gad |
45,650 |
7.5 |
9 |
Asher |
41,500 |
6.9 |
10 |
Ephraim |
40,500 |
6.7 |
11 |
Benjamin |
35,400 |
5.9 |
12 |
Manasseh |
32,200 |
5.3 |
Razem: |
603,550 |
100.0 % |
Kolejność czytania Parszy Bamidbar w cyklu tygodniowym
- czytanie pierwsze – Bamidbar 1:1–19
- czytanie drugie – Bamidbar 1:20–54
- czytanie trzecie – Bamidbar 2:1–34
- czytanie czwarte – Bamidbar 3:1–13
- czytanie piąte – Bamidbar 3:14–39
- czytanie szóste – Bamidbar 3:40–51
- czytanie siódme – Bamidbar 4:1–20