Lech Lecha
r.
Parsza Lech Lecha - Bereszit - בראשית (Księga Rodzaju) 12:1 – 17:27
Lech-Lecha [lub Lekh-Lekha lub Lech-L’cha] - w tłumaczeniu z języka hebrajskiego oznacza “wyjdź sobie” ) — są to piąte I szóste słowa w trzeciej w kolejności parszy w cyklu rocznym czytania Tory. Ta parsza zawiera 6’336 Hebrajskich liter, 1’686 Hebrajskich słów i 126 wierszy.
„I rzekł Wiekuisty do Abrama: Wyjdź z ziemi twojej, i z ojczyzny twojej, i z domu twojego, do ziemi, którą ci wskażę. A uczynię cię narodem wielkim, i pobłogosławię cię, i wywyższę imię twoje i będziesz błogosławieństwem. ” (Bereszit, 12:1,2)
Krótki opis Parszy:
Abram wraz ze swoją żoną Saraj oraz bratankiem Lotem zgodnie z nakazem Stwórcy ruszają w drogę. Droga prowadzi do ziemi Kanaan. Tam Abram wznosi ołtarz z ofiarnicą dla B-ga. Z pełnym poświęceniem nadal rozpowszechnia wśród ludzi wiedzę o istnieniu Jednego Jedynego B-ga na świecie.
Wybuch głodu zmusił Abrama, aby wraz z żoną Saraj i Lotem powędrować do ziemi Micraim.
Tam z obawy przed władzami, ze względu na piękną urodę Saraj, małżonkowie decydują się przedstawiać siebie jako rodzeństwo: brat i siostra, dzięki czemu Abram unika śmierci, ale piękna Saraj zostaje zabrana do pałacu Faraona.
Kara z Góry zesłana wraz w ostrzeżeniami przed popełnieniem śmiertelnego grzechu poprzez wykorzystanie cudzej żony uniemożliwia Faraonowi posiąść Saraj. Władca zostaje więc zmuszony do odesłania Saraj z powrotem do Abrama i jako zadośćuczynienie przekazuje w prezencie mu złoto, srebro, i stada bydła. Abram opuszcza Micraim.
Po powrocie do ziemi Kanaan, Lot odchodzi od Abrama by osiedlić się w mieście Sodoma, które leżało na bogatych płodnych ziemiach, lecz okazało się być miastem pełnym rozpusty i bezprawia. Tam Lot zostaje schwytany do niewoli, gdy wojska Króla Mezopotamii wraz z jego trzema sojusznikami podbijają pięć miast w dolinie Sodomy. Wówczas Abram z niedużą grupą swoich sprzymierzeńców wyruszają w drogę, by wyzwolić bratanka. Odnosi zwycięstwo nad czterema władcami za co otrzymuje błogosławieństwo od Malki Cedeka, władcy Szalem (Jerozolima). Najwyższy ustanawia z Abramem przymierze, przepowiadając mu wielki liczne potomstwo: „Uczynię twoje potomstwo jak proch ziemi - jeśli człowiek będzie mógł przeliczyć proch ziemi, to twoje potomstwo też będzie mogło być policzone…” (Bereszit,13:16). Jednak przy tym zapowiada wygnanie i pasma nieszczęśliwych dramatycznych zdarzeń narodu żydowskiego. Również Stwórca przepowiada przekazanie Ziemi Świętej w wieczne dziedzictwo synom Izraela.
Dziesięć lat po przybyciu do ziemi Kanaan wciąż bezdzietna Saraj namawia Abrama, by poślubił jej niewolnicę Hagar, by urodziła mu syna. Hagar, po zajściu w ciążę, zaczyna lekceważyć swoją Panią Saraj. Gdy zaś Saraj surowo upomina ją, Hagar ucieka. Anioł dościga Hagar, nakazując jej wrócić, wówczas też zapowiada jej, że urodzi syna, z którego powstanie wielki naród.
W wieku 86 lat Abram zostaje ojcem syna - Iszmaela, którego urodzi mu Hagar.
Gdy Abram ukończył dziewięćdziesiąt i dziewięć lat, B-g zmienia imię Abrama na Abraham, dodając literę „hej” do jego imienia, co oznacza "Ojciec wielu narodów", oraz imię Saraj na Sarah - "Władczyni" i obiecuje, że Sarah zajdzie w ciążę z Abrahamem i urodzi się im syn, którego oni nazwą Icchakiem. Zapowiada, że Icchak zostanie ojcem Wielkiego Narodu. Z tym narodem B-g ustanowi szczególne przymierze – wieczne przymierze dla jego potomstwa.
B-g nakazuje Abrahamowi oraz wszystkim jego domownikom płci męskiej obrzezanie, jako znak przymierza z Nim, z B-giem Jedynym.
Jest to również nakaz B-ski dla całego żydowskiego potomka płci męskiej.
Kolejność czytania Parszy Lech Lecha w cyklu tygodniowym:
Pierwsze czytanie — Bereszit 12.1:13
Drugie czytanie – Bereszit 12:14–13:4
Trzecie czytanie – Bereszit 13:5–18
Czwarte czytanie – Bereszit 14:1–20
Piąte czytanie – Bereszit 14:21–15:6
Szóste czytanie – Bereszit 15:7–17:6
Siódme czytanie – Bereszit 17:7–27
Komentarz Rabina Szaloma Stamblera: