Miesiąc Tewet

23 Grudzień, 2014 r.
Tewet jest dziesiątym miesiącem w kalendarzu żydowskim, licząc od miesiąca Nissan. Jego nazwa, o której jest mowa w Księdze Estery, pochodzi z Babilonii, a  korzeń samego wyrazu - od hebrajskiego słowa "tow" -  "dobry". Na ten miesiąc przypadają  ostatnie dni Chanuki. - co raz więcej światła menory przypomina nam o potędze dobra nad złem, jesteśmy w stanie odkryć dobro, które kryje się w naszym życiu i świecie wokół nas. Dzień 10 Tewet jest dniem Wielkiego Postu, upamiętniającego rozpoczęcie oblężenia Jerozolimy w roku 3336 (425 p.n.e.), co doprowadziło do zniszczenia pierwszego Beit Hamikdash (Świątyni), które trwało trzy i pół roku, aż do dnia 9 Aw. 11 faktów o miesiącu Tewet: 1. Tewet - miesiąc zimowy Według kalendarza żydowskiego - w dziesiątym miesiącu, jakim jest Tewet  rozpoczyna się zima. W rzeczywistości zgodnie z żydowską tradycją, cały sezon zimowy jest czasami nazywany tekufat (sezon) Tewet. 2. Tewet zawsze ma 29 dni. Dwa miesiące poprzedzające Tewet (Cheszwan i Kislew) mogą mieć 29 lub 30 dni, w zależności od roku. Począwszy od Tewet i dalej rzecz jest prosta. Tewet ma 29 dni, a Szewat ma 30, i tak dalej - naprzemienne miesiące, przez resztę roku. 3. Tewet jaśnieje Chanuką. Chanuka zaczyna się 25 Kislew i trwa 8 dni. Oznacza to, że ostatnie dni Chanuki to już w miesiącu Tewet, rozjaśniając ponure zimowe dni. Gdy pierwszym dniem Tewet jest dzień Szabatu, w taki Szabat  z Arki są wyjmowane wszystkie trzy zwoje Tory podczas porannych nabożeństw (jeden z kilku podobnych przypadków w ciągu roku) . Parsza tygodnia (Mikec) jest czytana z jednego zwoju, odczytywanie rozdziału Rosz Chodesz odbywa się z drugiego, a fragment Chanuka jest czytany od trzeciego. Błogosławieństwa po jedzeniuw ten Szabat (który zawiera dodatki do Szabatu, Rosz Chodesz i Chanuka) są również nieco dłuższe, niż "zwykle" w ciągu roku. 4. Esther została zabrana do pałacu. W Księdze Estery czytamy, że Ester została zabrana do pałacu króla Aswerusa "w 10 miesiącu, który jest miesiącem Tewet."  (Księga Esstery 2:16). Talmud wyjaśnia, że miesiąc Tewet był szczególnie sprzyjający dla zdrowia fizycznego, ponieważ zimno powoduje, że "ciało, czerpie przyjemność z ciała [drugiego]."  4. Esther została zabrana do pałacu. W Księdze Estery czytamy, że Ester została zabrana do pałacu króla Aswerusa "w 10 miesiącu, który jest miesiącem Tewet."  Talmud wyjaśnia, że miesiąc Tewet był szczególnie sprzyjający dla zdrowia fizycznego, ponieważ zimno powoduje "ciało, czerpie przyjemność z ciała [drugiego]." (Megillah 13a.) 5. Rozpoczęło się Oblężenie Jerozolimy. Nawet zanim nadano miesiącu nazwę Tewet, kiedy znany był po prostu jako dziesiąty miesiąc, był to znaczący okres w żydowskiej historii: "W dziesiątym miesiącu, dziesiątego dnia miesiąca, przybył Nabuchodonozor, król Babilonu, i cała jego armia przeciwko Jerozolimie, i rozbili obóz przeciwko niej, było to oblężenie Jerozolimy „ (2 Księga Królów, 25:1) 6. 10 dzień miesiąca to dzień Postu. Księga Zachariasza mówi nam, że cztery dni Postów staną się dniami "radości, wesela i dobrych świąt" w epoce Mesjasza, w tym " Postu 10", jest to nawiązanie do dziesiątego dnia Tewet (10 miesiąc). W tym dniu Żydzi opłakują zniszczenie Jerozolimy, wynik oblężenia, które rozpoczęło się tego dnia. Od świtu do zmroku nie spożywa się jedzenia ani napoju i odmawia się dodatkowe modlitwy. 7. Dwa inne tragiczne wydarzenia miesiąca Tewet. Tradycja mówi nam, że post z 10 Tewet upamiętnia dwa inne tragiczne wydarzenia. W dniu 8 Tewet, na polecenie Ptolemeusza z Egiptu, Tora została przetłumaczona na język grecki, co poskutkowało gwałtownym spadkiem żydowskiej duchowości. Tora była teraz postrzegana jako "kolejna księga mądrości" w wielkiej bibliotece Ptolemeusza. Natomiast dzień 9 Tewet  to Jahrtzeit Ezdrasza Skryby, duchowego przywódcy Żydów, którzy powrócili do Ziemi Izraela z Babilonu i za jego przywództwem została odbudowana Świątynia w Jerozolimie. Śmierć tego wielkiego przywódcy, który pozostawił niezatarty ślad w historii żydowskiej i tradycji, był głęboko opłakiwany. Jednak Post został ogłoszony jeden dla wszystkich trzech wydarzeń, aby miesiąc nie był przepełniony smutkiem i żałobą. 8. Nie wysłano "agentów" z Jerozolimy. W czasach Świątyni, na początku każdego żydowskiego miesiąca, który zawierał święto, wysłano posłańców z Jerozolimy, aby powiadomili naród żydowski w każdej wspólnocie o tym, że rozpoczął się miesiąc, aby mogli wiedzieć, kiedy świętować święto (Szabaty!). Ale na początku Tewet nie wysłano żadnych posłańców.Wiązało się to z dniem wielkiego Postu, który mógł by być złamany przy tak dalekich i długich wyprawach. (Rosz Haszanah 18a,b oraz Raszi ad loc.). 9. Tewet „babiloński”. Nazwa "Tewet" została przyjęta przez naród żydowski podczas wygnania babilońskiego. Uważa się, że kojarzy się ona z zatonięciem lub zanurzeniem. Jest to prawdopodobnie związane z faktem, że intensywne opady zimowe zamieniają większość Bliskiego Wschodu w błotniste bagno o tej porze roku. 10. Mazal Tewet jest Kozą. Każdy żydowski miesiąc jest związany z dominującym w tym czasie symbolem zodiaku. Symbolem Tewet jest Gedi (Koziorożec lub Koziorożec). 11.  Dzień 5 Tewet  jest wyjątkowym dniem w Chabadzie. Piąty dzień miesiąca Tewet jest obchodzony Chabad Lubawicz jako dzień radości, ponieważ jest to data, kiedy amerykański Sąd Federalny orzekł, że obszerna biblioteka pozostawiona przez Szóstego Lubawiczer Rebe, B"P Rabina Josef Jicchaka Schneersona, należała do społeczności, uznając niezwykły charakter  osoby Rebego jako postaci wybitnej społeczności, a nie osoby prywatnej.   5 dzień miesiąca Tewet ma również duże znaczenie dla społeczności Chabadu. Jest to rocznica śmierci Alter Rebbe, pierwszego Rebego Chabad, w 1812 roku. Oraz! Według Rabina Judasza (cytat: Talmudzie, Bawa Mecia 106b), dzień 29 miesiąca Tewet jest datą końca zimy. (Według Księgi Rodzaju, 8:22 rok składa się z sześciu 2-miesięcznych "pór roku": czas zasiewu, żniw, zimna, ciepła, lata i zimy).